Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 21
 İndirme 7
DOSTOYEVSKİ VE DEMİRKUBUZ’UN YERALTI ADAMINA AHLAK ÇERÇEVESİNDEN BİR BAKIŞ
2019
Dergi:  
Asos Journal
Yazar:  
Özet:

Dostoyevski şüphesiz dünya edebiyatının en önemli ismidir. Eserleriyle hem ülkesinde hem de ülkesi dışında çok önemli yazarları etkilemiştir. Özellikle “Yeraltı Adamı” modernizmin simgesi haline gelmiş, değişen toplumsal düzene ayak uydurmak konusunda zorluk çeken bireylerin öncüsü kabul edilmiştir. Dostoyevski Yeraltından Notlar(1864) kitabında, kapitalistleşen ve buna paralel olarak da hızla çirkinleşen insanları ve kentleri metafor olarak yeraltı kavramı ile tanımlamış, yeni düzene ayak uydur(a)mayan Yeraltı Adamı üzerinden yeni düzeni eleştirmiştir. Dostoyevski'deki temel kızgınlık; toplumsal yaşamdaki kurallara bağlı olarak yüceltilen ikiyüzlülük ve sahte ahlak anlayışıdır. Dostoyevski gibi toplumdaki ikiyüzlülük ve sahte ahlak anlayışından rahatsız olan Demirkubuz da filmlerinde ahlak kavramını tartışmaya açan filmler yapmıştır. Dostoyevski’nin Yeraltından Notlar kitabının serbest uyarlamasını yaparak Yeraltı(2012) filmini çekmiş, neredeyse 150 yıl sonra modernist toplumların ve bireyin durumunu tahlil etmeye çalışmıştır. Toplumlar, tarihler ve kültürler farklı olsa da modernleşen insanın varoluş sorunları benzerdir ve bu benzerliğin üzerine giden Demirkubuz Yeraltı filminde, Dostoyevski’den ödünç aldığı Yeraltı Adamı üzerinden bireysel ve toplumsal ikiyüzlülüğü, ahlak çerçevesi üzerinden ele alarak kavramı iyi ve kötünün ötesinde tartışır. Bu makale de, Dostoyevski’nin Yeraltı adamı ile Demirkubuz’un Yeraltı adamı Muharrem’i ahlak kavramı üzerinden incelenmeye çalışılacaktır.

Anahtar Kelimeler:

Dostoyevsky and Demirkubuz's place to the man a look from the AHLAK frame
2019
Dergi:  
Asos Journal
Yazar:  
Özet:

Dostoevsky is the most important name in world literature. He has influenced important writers both in his country and outside his country. Specifically, the "Submarine Man" has become the symbol of modernism and has been recognized as the pioneer of individuals with difficulties in adapting to the changing social order. In his book Notes from the Underground (1864) Dostoevsky defined the people and cities that capitalized and parallelly rapidly devastated as subterranean as a metafor, and criticized the new order over the Underground Man who did not follow the new order. Dostoyevsky’s fundamental anger is the false understanding of morality and misleading, glorified according to the rules of social life. Demirkubuz, who is troubled by the misconception and false morality in society like Dostoyevsky, has also made films in his films that open to the debate of the concept of morality. Dostoyevsky's book Notes from the Underground (2012) was released and filmed the Underground (2012) and 150 years later he tried to analyze the state of modernist societies and individuals. Although societies, dates and cultures are different, the problems of the existence of the modern man are similar, and in the Iron Mountains underground film, which goes on this similarity, the individual and social misconduct over the underground man he borrowed from Dostoyevsky, discusses the concept beyond the good and the evil through the moral framework. This article will also be attempted to study Dostoyevsky's Underground Man and Demirkubuz's Underground Man Muharrem through the moral concept.

Anahtar Kelimeler:

An Overview Of Dostoyevski̇ and Demi̇rkubuz's Underground Man From The Moral Framework
2019
Dergi:  
Asos Journal
Yazar:  
Özet:

Dostoyevsky is undoubtedly the most important name in world literature.He has influenced very important writers both in his country and abroad with his novels. Especially the “Underground Man” has become the symbol of modernism, the pioneer of individuals who have difficulty in adapting to changing social order. “Notes from the Underground” (1864), Dostoyevsky, in his book, he defined the people and cities as capitalists and under the concept of underground as a metaphor, he criticized the new order through the Underground Man, who could not keep pace with the new order. Basic resentment at Dostoyevsky; the concept of hypocrisy and false morality adopted in accordance with the rules of social life. Like Dostoyevsky, Demirkubuz, who is disturbed by the hypocrisy and false morality in the society, has also made films that open the way to discuss the concept of morality. He shoot the movie “Underground” (2012) for a free adaptation of Dostoyevsky's “Notes from the Underground” (1864), almost 150 years later he has tried to analyze the situation of modernist societies and the individual Even though societies, histories and cultures are different, the problems of existence of modernized people are similar and based on this similarity, Demirkubuz, in his film “Underground” he discusses the concept beyond good and bad by handling individual and social hypocrisy in the moral framework through the underground man he borrowed from Dostoyevsky. In this article, Dostoyevsky's Underground man and Demirkubuz’s Underground man named Muharrem will be studied through the concept of morality.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler








Asos Journal

Alan :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 5.146
Atıf : 9.767
2023 Impact/Etki : 0.075
Asos Journal