Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 1
 Görüntüleme 121
 İndirme 55
HAYDAR ERGÜLEN’İN ŞİİRLERİNDE GELENEĞİN İZLERİ
2019
Dergi:  
Asos Journal
Yazar:  
Özet:

Gelenek kavramı, bir toplumun değerler sisteminden davranış biçimlerine, topluluk ilişkilerinden örf ve adetlere, düşünce yapısından alışkanlıklara kadar oldukça geniş bir kapsama alanına sahiptir. Kuşaktan kuşağa aktarıldığı için maddi ve manevi bir birikimi ifade eden geleneğin kendini koruma refleksi ile yenilik ve değişim olgusu arasındaki çatışma hali, insanlık tarihi ile koşuttur. Değişim isteğine karşılık geleneğin devamlılığını sürdürme yönünde ortaya koyduğu iradenin pek çok alanda olduğu gibi şiirde de yansımaları olmuştur. Edebiyatımızda yenileşme hareketinin yoğun olarak görüldüğü Tanzimat devriyle birlikte gelenekten uzaklaşma eğilimlerinin başladığı söylenebilir. Ancak Cumhuriyet Dönemi’nden itibaren hatırı sayılır bir kadro yıllarca bir kenara itilen, aşağılanan ve hatta yok sayılan geleneği yeniden odağa alır. Bu şairlerden biri de Türk şiirinin başlangıcından günümüze ayrılmaz bir bütün olduğunu düşünen Haydar Ergülen’dir. Ergülen geçmişle bağını koparmış bir şair ya da şiirin kalıcı olamayacağına inanır. Bu nedenle yazdığı şiirlerde Halk ve Divan edebiyatı geleneğinin şekil, ahenk ve söyleyiş özelliklerine sıklıkla yer vermiş; şiirine geçmiş ile gelecek arasında bir köprü kurma işlevi yüklemiştir. Ancak Ergülen’in şiirlerinde kendine yer bulan bu özelliklerin varlığı geçmişi taklit etmekten ziyade geleneksel olanı günümüze uyarlama, yeniden yorumlama ve modern bir terkibe ulaşmaya yöneliktir. Bu çalışmada Haydar Ergülen’in bütün şiirleri gelenek, geleneksel unsurlar ve bu unsurlara ne ölçüde yer verildiğinin tespit edilmesi amacıyla incelenmiştir. Bu nedenle öncelikle gelenek olgusunun kavramsal çerçevesi genel hatlarıyla çizilmiş daha sonra Ergülen’in gelenek konusundaki düşüncelerine yer verilmiştir. Çalışmanın asıl bölümünü teşkil eden kısımda ise Ergülen’in şiirleri ‘Geleneksel Muhteva Unsurları, Zevk ve İmge Dünyası’ ve ‘Geleneksel Şekil ve Ahenk Unsurları’ olmak üzere iki başlıkta değerlendirilmiştir.

Anahtar Kelimeler:

The story of Hagar Ergülen
2019
Dergi:  
Asos Journal
Yazar:  
Özet:

The concept of tradition has a very wide range of coverage from a society’s system of values to behavior, from community relationships to patterns, from thought structure to habits. The conflict between the reflection of self-protection of the tradition, which represents a material and spiritual accumulation because it is translated from generation to generation, and the phenomenon of innovation and change, runs with human history. The desire to change in response to the continuity of the tradition has been reflected in poetry, as in many areas. In our literature, we can say that with the Tanzimat era, where the renewal movement is widely seen, the tendencies to deviate from the tradition have begun. But since the Republic Period, a recorded number of staff re-focuses the tradition that has been pushed away, humiliated and even counted out for years. One of these poets is Haydar Ergülen, who believes that it is an inseparable whole from the beginning of Turkish poetry to the present day. He believes that a poet or poet who has broken his relationship with the past will not be permanent. Therefore, in his poems, People and Divan literature has frequently included the shape, harmony and speech characteristics of the tradition; his poem has been charged with the function of building a bridge between the past and the future. But the existence of these characteristics in Ergülen’s poems is aimed at adapting, reinterpreting and achieving a modern retreat to what is traditional, rather than imitating the past. In this study, all the poems of Haydar Ergülen were studied in order to identify the tradition, traditional elements and the extent to which these elements are placed. Therefore, first the conceptual framework of the fact of tradition was drawn with the general lines and then the ideas of Ergülen on the subject of tradition were placed. In the part that forms the original part of the study, Ergülen’s poems have been evaluated in two titles, “Traditional Requirements, Pleasure and Image World” and “Traditional Shapes and Reflections”.

Anahtar Kelimeler:

Traces Of Tradi̇ti̇on On Haydar Ergulen's Poems
2019
Dergi:  
Asos Journal
Yazar:  
Özet:

The concept of tradition covers a wide span of topics, ranging from the system of values held by a people to their behavior patterns, from their mentality to their habits. Traditions, handed down from generation to generation, are an expression of spiritual and material accumulation and have a self-preservation reflex. The conflict between this impulse and the idea of novelty and change can be found throughout human history. The determination of traditions to continue their existence against the push for change has had repercussions in poetry, as it has had in many other areas. There was a tendency to break away from tradition in our literature during the Ottoman Reformation Era, which also marked the start of an extensive innovative trend in literature. Yet, having been pushed aside, disrespected, and ignored, the tradition became the focus again starting with the Republic Era, thanks to some respectable people in the field. One of these people was the poet Haydar Ergülen, who thought that Turkish poetry, from its beginning to present day, was an inseparable whole. He believed that a poet or a poem detached from the past could not survive. That is why, in his poetry, he often employed the form, rhythm, and diction features of the folk literature as well as the classical Ottoman poetry tradition. His poetry served as a bridge between the past and the future. However, the existence of these features in Ergülen's poetry was not a mere imitation of the past, but rather an adaptation to the current day, a reinterpretation, and a modern blend. In this paper, all of Haydar Ergülen's poems were studied with the intention of determining their tradition, traditional elements, and how much these elements were employed. To this end, first, the concept of tradition was defined in general terms, followed by a discussion of Ergülen’s views on tradition. In the body part, Ergülen's poems were appraised under the two following categories: "Traditional Content Elements, Pleasure and Imagery World" and "Traditional Form and Rhythm Elements."

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler








Asos Journal

Alan :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 5.146
Atıf : 9.816
Asos Journal