Edebiyatın en önemli kaynaklardan biri de mitolojidir. Büyük uygarlıklar başta olmak üzere her toplumun kendine has bir mitolojisi vardır. Türkler ve İranlılar arasında tarihi asırlar öncesine dayanan bir birlikteliğin ve karşılıklı etkileşimin olduğu bilinmektedir. Komşu ülkeler olarak bu iki millet tarih boyunca dil, edebiyat ve kültür bakımından birbirlerini her zaman etkilemiştir. Bu etkileşimin çok daha önceden başlamış olduğu bilinse de İranlıların, Gazneli ve Selçuklular dönemlerinde İslamiyet'i kabulünden sonra ve Türk asıllı sultanların topraklarında hüküm sürmeye başlamasından itibaren daha da yoğunlaşmıştır. Bu etkileşim sebebiyle kültürel, edebî alışveriş de başlamış, Türk ve Acem unsurları zaman içinde ortak bir malzeme hâline gelmiştir. Bu unsurların en önemlileri arasında kuşkusuz Fars edebiyatında yer alan mitolojik ve efsanevî şahsiyetler gelmektedir. Bunları işleyen birçok Fars şair ve yazar olmasına rağmen Firdevsî'nin Şehnâme'si mitolojik ve efsanevî şahsiyetlerin önemli bir kısmına âdeta tek başına yer vermektedir. Bu çalışmada, Bosnalı Aleaddin Sâbit Divanı’nda yer alan Fars edebiyatı kaynaklı mitolojik ve efsanevî şahsiyetlere
One of the most important sources of literature is mythology. Every great civilization has its own mythology. It is known that there is an unity and mutual interaction between the Turks and the Iranians based on the historic centuries before. As neighbouring countries, these two nations have always influenced each other in terms of language, literature and culture throughout history. Although it is known that this interaction has begun much earlier, it has become even more concentrated since the Iranians, the Gazneli and the Selchuklians accepted Islamism and began to rule on the territory of the Turkish-born sultan. As a result of this interaction, cultural and literary trade began, and the Turkish and Acem elements became a common material over time. The most important of these elements are
Mythology is one of the most inportant sources of the literature. Every society headed by great civilization possesses inherent mythology. Affection and companionship and mutual influence between the Turks and the İranians has a history which counts for cenrturies. As the two neighbouring countries of these two nations through history influenced to each other in terms of language, literature and culture. Although it's known that this mutual influence began much aerlier, from the beginning of the reign the Sultan of Turkish origin in their territory and after acceptance of Islam by the Iranians during the Gazneli and Seljuq, that the mutual influence is even more increased. Because of this mutal influence, there'a been a cultural/literary exchange which had for the consequence that Turkish-İranian unification elements got a common character. One of these elements, without a doubt are mythological and legendary personalities from İranian literature. Although there ara a lof of Iranian writers and poets who have used these elements, Firdowsi's Shahnameh relinquished a large part of the place to legendary and mythological personalities. İn this article, we are going to show in which way are mythological and legendary personalities from Iranian literature included in the Divan of Bosnian Aleaddin Sabit.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|