Heykel sanatının geleneksel malzemelerinden biri olan Taş, doğadaki en kalıcı ve sağlam malzemelerdendir. Ayrıca büyük boyutlu çalışmalara imkan vermesi, homojen yapısı, kalıcı olması vb. gibi özellikleri nedeniyle Heykeltıraşlar tarafından yüzyıllar boyunca kullanıla gelmiştir.19 yy’a kadar Heykeltıraşlar taş malzemeyi, biçimsel olarak heykeli yapılan kişi ya da konuya dönüştürebilmek için kullanmıştır. Genel olarak onların başarılarını, detaycılık ve doğadakinin en iyi kopya edilmesiyle belirlenmiştir. 19 yy’da Rodin’in heykellerinde ilk defa plastik açıdan taşın kendi dokusu ve biçimi bilinçli olarak ön plana çıkarılmıştır. Daha sonraki dönemdeki sanatçılardan Constantin Brancusi, Henry Moore, Richard Long, Joseph Beuys, Ulrich Ruckriem, Isamu Naguchi, Tony Cragg gibi sanatçılar çok farklı anlayışta ve yaklaşımda heykeller yapmışlar ve taşı geçmişte kullanıldığından farklı özelliklerinden dolayı kullanmışlardır. Bu bağlamda araştırmada bahsi geçen sanatçıların çalışmalarından örnekler verilmiş çalışmaları taş malzemeye yaklaşımları irdelenmiştir.
one of the traditional materials of sculpture art, stone is the most persistent and robust materials in nature, as well as its homogenous structure, which enables large-sized work, and has been used for centuries by sculptors due to its properties such as sculptures, sculptures up to 19 century have been used to transform stone material into the person or subject, in general, their success is determined by detailing and the best copies of nature in 19 century, the first time in the sculptures of rodin, the plastically moved to its own texture and form of consciously pre-expected articulous projects in the past, such a variety of artifacturing artists such as a lot of branarians in the past period, and a lot of different approaches in the past
Stone, one of the traditional materials of sculpture art, is the most permanent and robust material in the nature. It also allows for large-scale work, homogeneous structure, permanence, etc. have been used by sculptors for centuries. Until the 19th century, sculptors used the stone to transform it into a statu- resally sculpted person or subject. In general their achievements have been determined by detailing and best copying of nature. For the first time in the sculptures of Rodin in the 19th century, the texture and form of the stone was made consciously foreground. Artists such as Constantine Brancusi, Henry Moore, Richard Long, Joseph Beuys, Ulrich Ruckriem, Isamu Naguchi, and Tony Cragg made sculptures in a very different way and approach and used them for their different characteristics. In this context, the works of the artists who bet on the research are given examples and their approaches to stone materials are examined.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|