User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 2
 Views 74
 Downloands 22
Rainer Maria Rilke ve Hilmi Yavuz’un Poetikaları Üzerine Bir Karşılaştırma Denemesi
2016
Journal:  
Turkish Studies
Author:  
Abstract:

Şiir üzerine sistematik düşünce üretimi Platon’la başlamış, Aristoteles, bu konuda ilk müstakil eseri ortaya koymuştur. O gün bugün şiir konusu pek çok filozofun eserlerinde yer almıştır. Farabi, İbn Sina, İbn Haldun, Giambattista Vico, Baumgarten, Hegel, Heidegger şiir konusunda felsefe yapan filozoflardan bazılarıdır. Şiirin ne olduğu, kuşkusuz öncelikle bir bilgi ve varlık konusu olarak ortaya çıkmış, şairlerin söyledikleri sözlerin bilgisel değeri, gerçekle ilintisi tartışılmış; bununla da kalmamış, konu zaman zaman sosyolojik, politik ve eğitsel bir boyuta da taşınmıştır. Zira şiir üzerine konuşmak sadece şiir üzerine konuşmak değil, insanın varlık, bilgi, inanç, siyaset, toplum üzerine de konuşmaktır. Bütün bu yaklaşımlardan çeşitli şiir ve sanat anlayışları ortaya çıkmıştır. Bu tutumlar salt kuramsal temelde kalmamış, şiir yazma pratiğine de yansımış; şairler, şiirini, açık ya da gizli bir poetik anlayıştan beslemişlerdir. Edebiyat tarihinde iz bırakmış şairlerin pek çoğunun belirli bir şiir anlayışının olduğunu, şiir üretimlerini bu poetik zeminde gerçekleştirdiklerini söylemek yanlış olmaz. Bir şairi büyük kılan, yazdığı şiir kadar bu şiire kılavuzluk eden, onu gerekçelendiren şiir anlayışıdır da İki tür şiir anlayışından söz edebiliriz. Bunlardan biri şiiri ilhamla, diğeri ise belirli bir bilgi ve kültürle yapılan, inşa edilen bir nesne olarak açıklar. Konunun Platon’a, Aristoteles’e kadar geri giden felsefi ve tarihsel bir temeli vardır. Platon, İon diyaloğunda şairleri “tanrıların tercümanı” olarak tanımlarken “esin” üzerine vurgu yapar. Aristoteles ise şiirden “güzelleştirilmiş dil” olarak söz eder; bununla poiesis kelimesinin de işaret ettiği “yapma”, “üretme”, “inşa etme” faaliyetine işaret eder. “Rainer Maria Rilke ve Hilmi Yavuz’un Poetikaları Üzerine: Bir Karşılaştırma Denemesi”başlığını taşıyan bu çalışmada, Rilke’nin, esinini Auguste Rodin’den aldığı, Yeni Şiirler (Neue Gedichte) adlı şiir kitabıyla öne çıkan “nesne şiir” (dinge Gedicht) anlayışı ile Hilmi Yavuz’un “yapılan bir nesne olarak şiir” anlayışı arasında bir karşılaştırma denemesi yapılacaktır. Bu şairler, poetik tutum ve görüşü olan şairlerdendir; şiirlerini kendi poetikaları çerçevesinde üretmişlerdir. Her ikisi de şiiri bir bilgi, teknik, kültür ve mühendislik faaliyeti olarak görmüşlerdir. Bu benzerliğin nasıl ve hangi konularda ortaya çıktığı, şiire nasıl yansıdığı, estetik ve felsefi dayanaklarının ne olduğu ve giderek ilham eseri şiir söyleme ile inşa biçimi olarak şiir yazma arasında ne tür farklarının bulunduğu konuları makalenin temel sorununu oluşturacaktır.

Keywords:

On Poetics Of Maria Rilke and Hilmi Yavuz: A Comparative Essay
2016
Journal:  
Turkish Studies
Author:  
Abstract:

On Poetics of Maria Rilke and Hilmi Yavuz: A Comparative Essay: The first systematic ideas generated on poetry begun with Plato, Aristoteles, produced the first independent work on this subject. Since that day the subject of poetry has taken place in works of many philosophers. Some of the philosophers philosophised on the subject of poetry are Farabi, Avicenna, Ibn Khaldun, Giambattista Vico, Baumgarten, Hegel, Heidegger. Questioning of what is poetry, undoubtedly first emerged as a subject of knowledge and being, the informational value and connection to reality of the words of poets has been discussed; on top of that, from time to time the subject has been conveyed to sociological, political and educational dimension as well. As talking about poetry is not just talk on poetry, it is also humanity talking over being, knowledge, belief, politics, society. From all these approaches various understandings of poetry and art emerged. These manners have not merely stayed on theoretical basis only, also reflected on the practise of poetry writing; poets, nourished their poems by an expressed or implicit poetical apprehension. It would not be wrong to say that many of the poets who left their marks in the history of literature have a particular apprehension of poetry; they achieved producing poetry on this poetical ground. What makes a great poet, is the poetry written as well as the poetry apprehension that guides and justifies that poem. We can speak of two types of poetry apprehension. One of these explains poetry by inspiration, the other as an object that is made by a certain knowledge and culture, the one which is built. The subject has a historical and philosophical base that dates back to Plato and Aristotle. When Plato, defines poets as “interpreters of Gods” in İon dialog, he emphasises “inspiration”. When it comes to Aristotle, he talks about poetry as “beautified language”; by this he points out the activity of “making”, “production”, “building”, which is also referred by the word of poiesis. In this work has the title of “On Poetics of Rainer Maria Rilke and Hilmi Yavuz: A Comparative Essay”, a work of a comparative essay will take place between the apprehension of “object poetry” (dinge Gedicht) that stand out by poetry book called New Poems (Neue Gedichte) of Rilke who had the inspiration from Auguste Rodin and Hilmi Yavuz’s apprehension of “poetry as a made object”. This poets, are one of whom has poetical manner and view; they produced their poetry in frame of their own poetics. Both of them considered poetry as an activity of a knowledge, technic, culture and engineering. The questions of How and in which subjects this resemblance occurred, how is it reflected on poetry, what are the aesthetical and philosophical bases of it and what the increasing kind of differences are between poetize as work of inspiration and poetry writing as a form of building, will compose the fundamental issue of the article.

Keywords:

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles








Turkish Studies

Field :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 12.054
Cite : 48.375
Quarter
Basic Field of Social, Humanities and Administrative Sciences
Q1
128/520

Basic Field of Law
Q1
6/58

Basic Field of Theology
Q1
5/106

Basic Field of Fine Arts
Q1
13/89

Basic Field of Philology
Q1
10/84

Basic Field of Sports Sciences
Q2
11/40

Basic Field of Educational Sciences
Q2
89/239

Turkish Studies