Bu makalede Ebu’l-Hasan el-Harakânî’nin “emr-i bi’l- ma’ruf ve nehy-i ‘ani’l- münker” anlayışı değerlendirilmiştir. el-Harakânî, Kur’ân-ı Kerim ve Sahih Sünnet’i çok iyi bilen ve seçkin sahâbe’nin yolundan giden bir âlim olarak toplumda gördüğü yanlışlara kayıtsız kalmamış, bunları eleştirmiş, eliyle ve diliyle bunları düzeltmek için çaba sarf etmiştir. O, bazı idarecilerin, sözde âlim ve sûfîlerin hatalarını görmezlikten gelmemiş, sorumluları ikaz etmiş ve bunu yaparken da bazen üslubunu sertleştirmiştir. el-Harakânî, tenkit ettiği kimselerden gelebilecek tepkilerden asla çekinmemiş, kınayabileceklerin kınamalarına aldırmadan hakkı söylemiş ve savunmuştur. O, hayatı boyunca “iyiliğin/ adaletin desteklenmesi ve zulmün/ kötülüğün engellenmesi” için mücadele etmiştir. Kendisini ziyarete gelenlere ve talebelerine de bu düşüncelerini aktarmış, her zaman iyilik yapmalarını, haktan ve adaletten ayrılmamalarını tembihlemiştir. el-Harakânî, bir kenara çekilip toplumdan uzaklaşmamış, sürekli civanmertlerinin eğitimiyle ilgilenmiş, hayat boyu öğrenmeden yana olmuş ve insanın eğitilmesi hizmetini en önemli faaliyetlerden biri olarak değerlendirmiştir. Zira o, “iyiliği emir, kötülüğü nehiy” vazifesini yapacak kimselerin çok iyi yetiştirilmeleri gerektiğine canı gönülden inanmıştır. Bu nedenledir ki el-Harakânî, dergâhına gelen ziyaretçilere İslâm’ı anlatmış, Allah sevgisini onların kalplerine yerleştirmeye çalışmış ve talebelerini de insan-ı kâmil olmalarını yönünde motive edip cesaretlendirmiştir. el-Harakânî’nin bütün bunları yaparken ki amacı, “müritlerinin sayısını artırıp onların çokluğuyla övünmek ve nüfuz alanını genişletmek” değil, sadece Rabb’in rızasını kazanmak olmuştur.
In this article, the understanding of Abu’l-Hasan al-Harakânî’s “emr-i bi’l-ma’ruf and nehy-i ‘ani’l-munker” is assessed. He is the one who knows the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, and the Qur’an. He did not ignore the mistakes of some of the rulers, the so-called scientists, and he indicated the responsible and sometimes hardened his style. He has never feared the responses that may come from those whom he has rejected, and he has not taken care of the punishment of those whom he has rejected. He has struggled throughout his life for the “support of goodness/justice and the prevention of wickedness/badness.” He has also transmitted these thoughts to those who visit him and to his demands, and has always forgotten them to do good, not to leave justice and justice. El-Harakânî has not left a side and has not gone away from society, has been constantly interested in the education of its citizens, has been a part of lifelong learning and has regarded the service of human education as one of the most important activities. He believed that those who do the duty of "good command, evil command" should be educated very well. This is why Al-Harakani told the visitors to the magazine Islam, Allah tried to put his love in their hearts and encouraged their demands to be human-human. The purpose of Al-Harakani is not to increase the number of the worshippers, and to praise the number of them, and to extend the field of influence, but to gain the pleasure of the Lord.
Abu'l-Hasan al-Kharakani is a great Turkish-Islamic scholar who accessed high moral authority by following Prophet and his Companions, educated thousands of students in his Dergâh, filled with faith,
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|