User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 1
 Views 96
 Downloands 37
Gaziantep Ahmet Çelebi Camisi; Kadinlar Mahfili’nin Kalemişi Süslemeleri
2014
Journal:  
Turkish Studies
Author:  
Abstract:

Gaziantep merkezde bulunan Ahmet Çelebi Camisi, mihrap üzerinde yer alan kitabesine göre 1672 Aralık ya da 1673 Ocak ayında inşa edilmiştir. Kaynaklarda camiden, banisi Şeyh Ramazan’ın adına istinaden Ramazaniye Camii” olarak söz edilmektedir, günümüzde ise hemen yanına inşa edilen 1713 tarihli Ahmet Çelebi Medresesi’nin adı ile anılmaktadır. Yapıyı önemli kılan planı ve mimarisi değil, nitelikli ahşap işçiliği, kalem işleri ve müteharrik minberidir. Yapının en özellikli mimari ögesi olan ahşap kadınlar mahfili, strüktüründe kullanılan malzeme ve tekniğin yanı sıra süslemeleriyle de ön plana çıkmaktadır. Kadınlar mahfilinin ahşap üzerine kalem işi süslemelerinde kullanılan teknik, motifler ve tasarlanan kompozisyonlar üslup birliği içinde uygulanmıştır. Klasik dönem ve 17. yy süsleme üslubunu yansıtan süsleme programı, geometrik düzen içerisinde sonsuzluk ilkesi gözetilerek tasarlanmıştır. Mahfilin süslemelerinde baskın motifler geometriktir, ancak bu motiflerin yüzeylerinde ve motif aralarında oluşan boşluklarda, ahşap desteklerin yüzeylerinde ve bordürlerde yoğun bitkisel motifler kullanılmasıyla denge sağlanmıştır. Kullanılan canlı renkler de süslemelere zenginlik ve ifade katmıştır. Mahfili süsleyen kalem işleri, ağırlıklı olarak karanfil, lale, penç, dişli yapraklar, kıvrık dal ve rumi gibi klasik Türk süsleme motiflerinden meydana gelmektedir. Mahfilin süslemelerinde, geometrik ve bitkisel motiflerin birlikteliğinin uyumu dikkat çekmektedir. Bu süslemeler, Gaziantep’te uygulanan mahalli üslubun, dışa kapalı ancak köklü bir geleneğin ürünü olduğunu göstermesi bakımından da önemlidir. Daha önceki yayınlarda yapının zengin kalem işlerine dikkat çekilmiş ancak bu konuda bir çalışma yapılmamıştır. Bu makalede ilk kez Ahmet Çelebi Camisi’nin kalem işi süslemeleri detaylı bir biçimde ele alınarak tanıtılmıştır.

Keywords:

Gaziantep Ahmet Celebi Mosque, Decorations On Women’s Mahfil
2014
Journal:  
Turkish Studies
Author:  
Abstract:

Ahmet Çelebi Mosque, which is at the center of Gaziantep, has been built in December 1672 or in January 1673 as written on the inscription which placed on the mihrab. According to written resources the name of the Mosque is actually “Ramazaniye Mosque” with regard to its donor Sheikh Ramazan. However at the present time it is called as Ahmet Çelebi Mosque, because of the presence of Ahmet Çelebi Madrasah which has been built next to the Mosque in 1713. The most important feature of this mosque is neither its plan nor its architectural characteristics, but its eligible wooden works, interior decorations (kalem işleri?) and its muteharrik minbar. The women’s mahfil, which is the most eligible architectural element of the building, is especially remarkable and noteworthy due to material and technique of its structure as well as decoration. The motives, techniques and compositions of decorations on wooden works of women’s mahfil are in unity in style. Decoration program, which displays the characteristics of classical period and of 17th century, has been designed in a geometrical order in regard to an eternity principle. On the decoration of the mahfil, the dominant motives are geometrical, however the floral motives, which has been painted on the surfaces of the geometrical ones, or on the spaces inbetween them, and also on the surfaces of wooden pillars and bordures maintains a perfect balance. Rich and bright colors of the decoration provide also variety and a strong expression to the decoration of the mahfil. Painted works of the Mahfil consists of classical Turkish ornaments like carnation, tulip, penc, leaves, tree branches and rumi. Geometrical and herbal harmony draws attention at the mahfil ornaments.These ornaments are important because they are the works of an radical tradition and closed to outside world which are the domestic styles of Gaziantep. On previous publications, the rich kalemişi works have been indicated, but there has been no studies at this subject. In this article, Ahmet Celebi Mosque interior design (kalemişi) works presented in detail.

Keywords:

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles








Turkish Studies

Field :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 12.054
Cite : 46.365
2023 Impact : 0.276
Turkish Studies