Debûsî şer’î hüccetlerden haberi, “meşhur haber” ve “garîb haber” şeklinde iki ana bölümde inceler. Meşhur haberlerden tevâtür derecesine ulaşanları “mütevâtir haber”; tevâtür derecesine ulaşmayıp insanlar arasında yaygın olarak bilinen haberleri ise “meşhur haber” diye isimlendirir. Debûsî’ye göre, mütevâtir haber, “haber verenin bizatihi kendisinden işitmiş gibi şüpheye yer olmayacak derecede, adeten yalan üzere birleşmeleri imkânsız olan topluluk tarafından muttasıl olarak aktarılan haberdir. Bu haberleri rivayet edenlerin Sahabe, Tabiûn ve Etbau’t-Tâbiîn dönemlerinde aynı özelliklere sahip olmaları ve farklı yerlerde ikamet etmeleri, yalan haberde birleşmelerini imkânsız hale getirmekte ve şüphe ihtimalini ortadan kaldırmaktadır. Debûsî, meşhur haberi, birinci tabakada ahad yolla rivatet edilip, ikinci ve üçüncü tabakada tevâtür yoluyla rivâyet edilen haber diye tanımlar. O, meşhur haberi ilim ifade etme açısından mütevatir ile haber-i vâhid arasına yerleştirir. Debûsî, haber kavramını mutlak olarak kullandığında, selefin reddetmediği ve meşhur haber seviyesine ulaşmayan haberi kasteder. O, bu tür haberleri haber-i vahid olarak değerlendirir ve “amel edilebilir olma” ve “sıhhat açısından” olmak üzere iki kısımda inceler. Haberin kendisinden daha kuvvetli bir delile muârız olmasını ve râvinin kendi rivayet ettiği haberi tekzibini o haberin zayıflığının göstergesi olarak değerlendirir. Diğer taraftan haber-i vâhidin hüccet olduğu yerleri izah eder. Biz bu makalede Debûsî’nin İslam hukukunun asli kaynaklarından olan haberi ele alış biçimini delilleriyle birlikte analiz etmeye çalışacağız.
The Qur’an says that the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, and the Qur’an. Those who have reached the grade of the famous news are "mustly news"; the grade of the famous news is not reached, and the news that is widely known among the people is "mustly news". According to Debüsi, the humble news is the news that is transmitted by the community that is unlikely to unite by a liar, as he has heard from him as much as he has heard from him. Those who reveal these news have the same characteristics in the Sahabe, Tabiûn and Etbau't-Tabiîn periods and reside in different places, making it impossible to unite them in the false news and eliminate the possibility of doubt. In the first verse of the Qur’an, the Qur’an reveals that the Qur’an was revealed in the first verse of the Qur’an, and that the Qur’an was revealed in the second and third verse of the Qur’an. He is the one who gives the knowledge to the knowledge and to the knowledge and to the knowledge. And when the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge. He evaluates such news as news-i waid and examines it in two sections: "Be practicable" and "in terms of health". The news is stronger than the proof, and the knowledge of the ravian ravian ravian ravian ravian ravian ravian ravian ravian. On the other hand, it explains the places where the wheat is hunted. In this article we will try to analyze the form of dealing with the news from the original sources of the Islamic law of Debouchi.
Debusi, examines the report of canonical hujjah in two main sections as “al-khaber al-mashhur/the famous report” and “al-khaber al-garib/unfamiliar report. He
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|