User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 38
 Downloands 15
Benim Adım Kırmızı’da “Mutlakın Deneyimi, Büyük Bilinç, Kurulmuş Bilinç ve Sanat Bilinci
2013
Journal:  
Turkish Studies
Author:  
Abstract:

Özet: Benim Adım Kırmızı” Orhan Pamuk’un postmodernizmi ve postmodern anlatıyı kendi sanat bilincinden parodize ettiği en önemli romanıdır. Romanda çağ, postmodernin dört düşünürünün kurduğu bir “kurulmuş bilinçler” çağı olarak ele alınmakta ve “kurulmuş bilincin” ne üzerine kurulduğu postmodernizmin dört düşünürü ve postmodern anlatının kendi kavramları etrafında sorgulanmaktadır. Postmodernin kendi bilincini “mutlakı deneyimleme” iddiası”; deneyimlediği mutlakınsa “postmodernin kendi kurduğu mutlak” olduğu gerçeğini vurgulayan roman çağın kurgulanmış bilincinin gerekçesini kendi mutlak deneyimiyle ortaya koymaktadır. Postmodern bilincin kendi düşünürleri ve kavramlarıyla tartışıldığı “Benim Adım Kırmızı” yaşadığımız çağın büyük tartışmasını taraflarıyla birlikte yeni bir sanat bilinciyle kurmacanın tarihle “kurulmuş bilincin” mutlakla ilişkisi etrafında ele almaktadır. Romanın kendisi mutlakın deneyimi olarak sanatı mutlakın deneyimi sürecinde bir tanıklık bilinci, özneyi de mutlakın ve kendisinin bilincindeki “saf” deneyim konumunda tanımlamaktadır. Benim Adım Kırmızı’da mutlakın deneyimi “oku” merkezli vahyin deneyimi teklifi üzerine kurulmuştur. Romanda postmodernin mutlak deneyimi mistik öğretinin deneyimiyle birleştirilmiş, Doğu ve Batı’nın tarihsel deneyimleri söz merkezli deneyim olarak ele alınmıştır. Postmodernin mutlakın deneyimi iddiasıyla Doğu ve Batı’daki tarihsel deneyimlerin karşılaştırıldığı romanda sanat, mutlakın deneyiminde deneyim sürecinin kendisini bilince açmasının yöntemi olarak tanımlanmaktadır. Romanda Postmodernin Doğu ve Batı'nın tarihsel tanrı ve insan ikilemini çözme biçimlerinin karışımı olduğu vurgulanmaktadır. Tarihin temel meselesi olarak ele alınan tanrı insan ikileminin çözümlenmesinin odağına biri karışım biri saflık olmak üzere iki temel kavram yerleştirilmektedir. Saflık söz merkezli evrenin insanı tanrılaştırıldığı konumu karşılarken, karışım tanrının insanlaştırılması durumunu ifade etmektedir. Saflık ve karışımın ikisi de söz merkezli evrenin tanrı deneyimi olmakta, romanın kendi deneyimi ise saflık ve karışımın dışında insan ve tanrının vahyin deneyiminde birleştikleri "oku" merkezli deneyim olmaktadır.

Keywords:

Experience Of The Absolute, Great Consciousness, Constructed Consciousness, and Art Consciousness In My Name Is Red
2013
Journal:  
Turkish Studies
Author:  
Abstract:

Abstract: “My Name is Red” is the most important novel of Orhan Pamuk in which he has used the humorous of his own art consciousness in postmodernism and postmodern narration. In the novel, the age is considered as an age of “constructed consciousness” founded by four postmodern thinkers and the question of “on what the constructed consciousness is founded” is examined within the entourage of the four thinkers of postmodernism and the own notions of postmodern narration. The novel emphasizes that the postmodern challenges on “experiencing the absolute” but that the truth is that the experienced absolute is “the absolute founded by the postmodern itself”. The novel introduces the reason of the constructed consciousness of the age with its own absolute experience. “My Name is Red”, in which the postmodern consciousness is discussed through its own thinkers and notions, considers fiction, which is the big discussion of the age we are living in, with a new art consciousness together with its parts in the surrounding s of the relationship between “constructed consciousness” fiction and absolute. The novel describes art, which is an experience of the absolute, in the status of witness consciousness during the process of experiencing the absolute. The novel also describes the subject in the status of “pure” experience in the consciousness of absolute and himself. It is emphasized in the novel that Postmodern is the mixture of East and West’s type of solving the dilemma of historical god and human. Two principle notions that are mixture and purity are placed at the focus of the solution of the dilemma of god human that is considered as the mail question of history. Whilst purity corresponds to the status in which the word-based universe

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles




Turkish Studies

Field :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 12.054
Cite : 46.365
2023 Impact : 0.276
Turkish Studies