Zaman, sürekli bir akışın bölümlenerek varoluşsal alanların sınırlanması sürecidir. Varlığın sınırlarını belirleyen bu süreç, yaşamda hem fiziksel hem de tinsel anlamda etkin rol üstlenir. İnsan, zamanın her iki rolünü de yaşamsal algıları ile yenileme yetisine sahip tek varlıktır. Edebiyat da insanın yenileme yetisinin ürünüdür. Bu bağlamda edebiyat-zaman ilişkisi insana ait varlık alanlarının kurgusal dünyadaki yansımaları ile şekillenir. Edebi metinde zaman, fiziksel boyutundan ziyade tinsel görüngüsüyle dikkat çeker. Bu incelemede Ahmet Hamdi Tanpınar, Necip Fazıl Kısakürek ve Cahit Sıtkı Tarancı şiirleri merkezli zaman-insan bağıntısı tahlil edildi. Söz konusu sanatkârlar, zamanın fiziksel ve tinsel boyutunu edebî metinde özgün bir formda bütünlemeyi başarırlar. Onların şiirlerindeki zaman görüngüleri, edebiyat-zaman ilişkisinin boyutlarını belirleyici niteliktedir.
Time is the process of the limitation of existing spaces by dividing a constant flow. This process, which determines the limits of existence, plays an effective role in life both physically and sexually. Man is the only being who has the ability to renew both the roles of time and its life perceptions. Literature is a product of the ability of man to renew. In this context, the literary-time relationship is shaped by the reflections of the fields of human existence in the fictional world. In the literary text, time attracts attention with its tinnitus rather than physical size. In this study, Ahmet Hamdi Tanpınar, Necip Fazıl Shortcut and Cahit Sıtkı Taranci poems focused on the time-human connection was assessed. These artists succeed in integrating the physical and sexual dimension of time in an original form in the literary text. In their poems, the time-looking characteristics are determining the dimensions of the literary-time relationship.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|