Tanrı’nın varlığı ile ilgili teistik delillerin Spinoza, Hume ve Kant gibi filozoflarca eleştiri alması din düşünürlerini yeni arayışlara sevk etmiştir. Bu yeni arayışlardan biri dini tecrübe delilidir. Dini tecrübe meydana geliş şekillerine göre sınıflandırılmıştır. Bu sınıflama içine dâhil edilen mistik tecrübelerin ‘dini’ kabul edilip edilmeyeceği kritik edilmelidir. Çünkü her türlü dini gelenekte farklı şekillere girerek ortaya çıkan mistik düşüncenin birçok iddiası teistik dinlerin din, ahlak ve Tanrı anlayışıyla örtüşmemektedir. Mistik düşünce özellikle Tanrı ile birleşme/vuslat’ı savunurken, teistik din anlayışında böyle bir şey söz konusu olamaz. İkilik yani Tanrı ve insanın ayrı olduğu, birleşemeyeceği, insanın tanrılaşmasının imkânsız olduğu kutsal kitaplarda sürekli tekrar edilmiş ve tevhid ana mesaj olarak insanlara benimsetilmeye çalışılmıştır. O nedenle mistik düşüncelerin öğretileri ‘dini tecrübe’ye dâhil edilmemelidir.
The criticism of the religious evidence of the existence of God by philosophers like Spinoza, Hume and Kant has led religious thinkers to new searches. One of these new searches is proof of religious experience. Religious experience is classified according to the forms of arrival. It should be criticized whether the mystical experiences included in this class are "religious" or not. For many claims of mythical thinking that arise in different forms in all religious traditions are not in line with the religion, the morality and the understanding of God of the religious religions. While mystical thought
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|