User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 251
 Downloands 35
BENİM ADIM KIRMIZI'DA RESİM SANATI BAĞLAMINDA DOĞU-BATI ÇATIŞMASI
2015
Journal:  
International Journal of Languages Education and Teaching
Author:  
Abstract:

Benim Adım Kırmızı (1998), Orhan Pamuk (d.1952)’un sanat - üslup bağlamında öteden beri güncelliğini koruyan Doğu-Batı sorunsalını tarihî bir çerçevede tartışmaya açtığı postmodern bir romandır. Eserin dokusuna nüfuz eden temel tematik problem, resim sanatında Doğu-Batı eksenli iki farklı geleneğin çatışmasıdır. Yazarın roman sanatına eleştirel bir bakış açısıyla taşıdığı bu problemin kaynağı, Batı’nın yenilikçi sanat anlayışı karşısında Osmanlı kültür ve sanat anlayışının dayandığı din eksenli muhafazakâr yapıdır. Romanda 16. yüzyıl Osmanlı nakkaşlarının sanat eksenli münakaşaları sonrası işlenen bir cinayet vakasının aydınlatılması etrafında teşekkül eden gerilimli bir polisiye hikâye mevcuttur. Bununla birlikte aşk ve cinsellik odaklı ilişkiler çerçevesinde cereyan eden ikinci bir hikâye de yer alır. Romanın asıl çatışma alanı olan üçüncü kurgusal boyutunu dönemin sanat, sanatçı ve üslup temaları temelinde tezahür eden Doğu-Batı sanat anlayışları arasındaki uçurum oluşturur. Orhan Pamuk, bu romanın çok katmanlı kurgusu içinde okuyucunun dikkatini Batı karşısındaki İslam dünyasının görsel sanatlarla ilişkisine, bilhassa resim sanatı hakkındaki algısına yöneltmiştir. Aşk, polisiye ve sanatsal kurgunun parçalar hâlinde bazen yan yana, bazen de iç içe fakat aynı düzlemde sergilendiği görülen Benim Adım Kırmızı’nın temel izleği, Doğu-Batı sorunsalıdır. Romanda tartışılan iki zıt medeniyete ait fikirler, karşıtlığı temsil eden tipler vasıtasıyla verilir. Resim, portre, minyatür ve üslup bağlamında yenilikçi bir anlayışla değişimi ve Batı tarzını savunan roman kişilerinin (nakkaşların) karşısında yine aynı zümreden Doğunun kültür, sanat ve medeniyetini savunan gelenekçi ve muhafazakâr tipler yer alır. Eserde hiçbir şeyin saf olmadığı, dolayısıyla sanatın da bireysel bir algı ve anlayışı gerektirdiği tezi savunulur. Karşıt tarafların münakaşasında yazarın konuya bakış açısıyla da örtüşen, resimde Doğulu-Batılı sanatsal yaklaşımların birbirini etkileyen, tamamlayan sentezci bir anlayış öne çıkar. Bu çalışmada yazar-eser odaklı araştırma ve inceleme yöntemi kullanılarak Benim Adım Kırmızı adlı romanın çok katmanlı olay kurgusu içinde 16. yüzyıl resim sanatında çatışan Doğu-Batı anlayışının tarihsel arka planı aydınlatılmaya çalışılacaktır.

Keywords:

My step is to link the art in the East-West.
2015
Author:  
Abstract:

My Name Red (1998), is a postmodern novel in which Orhan Pamuk (d.1952) has opened the Eastern-West problem to discuss in a historic framework, which has been kept up to date in the context of art and style. The main thematic problem that penetrates the texture of the work is the conflict of two different traditions with the east-west axis in painting. The source of this problem that the author has brought to the novel art from a critical perspective is the conservative structure of the religious axis in which the Ottoman culture and art conception is based in front of the innovative art concept of the West. The Romance 16. There is a tensioned police story surrounding the enlightenment of a murder case carried out after the art-axis disputes of the century's Ottoman frogs. However, there is also a second story that takes place in the framework of love and sex-oriented relationships. The third fictional dimension, which is the main conflict of the novel, creates a gap between the Eastern-Western art concepts, which manifest the third fictional dimension on the basis of the art, artists, and artistic themes of the time. Orhan Pamuk, in the multi-layer fiction of this novel, directed the reader’s attention to the relationship of the Islamic world against the West with visual arts, in particular the perception of painting. The main follow-up of My Step Red, which is sometimes side by side, sometimes inside, but in the same flat, in parts of love, police and art phantom, is Eastern-West problematic. The ideas of the two opposite civilizations discussed in the novel are given through the types that represent the opposite. In the context of painting, portrait, miniature and style, with an innovative understanding of change and the romantic persons who defend the Western style (Nakkas) face again the traditional and conservative types who defend the culture, art and civilization of the East from the same collection. The thesis is defended that nothing is pure in the work, therefore the art also requires an individual perception and understanding. In the controversy of the opposite parties, a synthetic understanding that is also covered by the author’s point of view of the subject, which in the picture affects each other, complements the artistic approaches of the East and West. In this study, using the author-author-focused research and study method, the multi-layer event fiction of the novel My Step Red will try to illuminate the historical background of the Eastern-West understanding that conflicts in the art of the 16th century painting.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
International Journal of Languages Education and Teaching

Field :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 881
Cite : 1.210
2023 Impact : 0.121
International Journal of Languages Education and Teaching