Her dönemde insanların ilgisini çeken, merak edilen, üzerinde konuşulan, hakkında yazılar yazılan rüyâlar, insana dair ne varsa onu işleyen edebiyatın ve edebiyatçının ilgisiz kalamayacağı bir olgudur. Klasik edebiyatımızdaki bazı eserlerde de rüyâ motifine farklı şekillerde ve farklı amaçlarla yer verilmiş olduğu görülmektedir. Anlatılanlar, gerçekten görülmüş bir rüyâdan hatırda kalanlar olmasının yanında, çoğu zaman söylenmek istenip söylenemeyen ya da arzu edilen ama gerçekleştirilemeyenlerin rüyâda görülmüş gibi anlatılması şeklinde olabilmektedir. Bu alanda ilk akla gelen Alaşehirli Üveys bin Mehmed’in (öl. 1037/1628) “Hvâb-nâme-i Veysî” ve Mehmed Haşmet Efendi’nin (öl. 1182/1768-69) Hvâb-nâme-i Haşmet (İntisâbü’l-Mülûk) adlı eserleridir. Bu çalışmada Millî Kütüphane’ye 06 Mil Yz FB 533/1 numarayla kayıtlı bir şiir mecmuasında, henüz bilinmeyen bir şâir olan Nebîh’e ait “Vâkı’a-nâme” başlıklı bir şiir incelenmiş ve bu şiir üzerinden hvâb-nâme, vâkı’a-nâmeler ele alınıp şiirin çeviriyazıya aktarılmış biçimi de verilerek konuya katkı yapılmaya çalışılmıştır.
Her dönemde insanların ilgisini çeken, merak edilen, üzerinde konuşulan, hakkında yazılar yazılan rüyâlar, insana dair ne varsa onu işleyen edebiyatın ve edebiyatçının ilgisiz kalamayacağı bir olgudur. Klasik edebiyatımızdaki bazı eserlerde de rüyâ motifine farklı şekillerde ve farklı amaçlarla yer verilmiş olduğu görülmektedir. Anlatılanlar, gerçekten görülmüş bir rüyâdan hatırda kalanlar olmasının yanında, çoğu zaman söylenmek istenip söylenemeyen ya da arzu edilen ama gerçekleştirilemeyenlerin rüyâda görülmüş gibi anlatılması şeklinde olabilmektedir. Bu alanda ilk akla gelen Alaşehirli Üveys bin Mehmed’in (öl. 1037/1628) “Hvâb-nâme-i Veysî” ve Mehmed Haşmet Efendi’nin (öl. 1182/1768-69) Hvâb-nâme-i Haşmet (İntisâbü’l-Mülûk) adlı eserleridir. Bu çalışmada Millî Kütüphane’ye 06 Mil Yz FB 533/1 numarayla kayıtlı bir şiir mecmuasında, henüz bilinmeyen bir şâir olan Nebîh’e ait “Vâkı’a-nâme” başlıklı bir şiir incelenmiş ve bu şiir üzerinden hvâb-nâme, vâkı’a-nâmeler ele alınıp şiirin çeviriyazıya aktarılmış biçimi de verilerek konuya katkı yapılmaya çalışılmıştır.
The dreams that attract people’s interest in every period, are curious, are discussed, are written about, is a phenomenon that the literary and literary who works about man cannot be uninterested. In some of our classical literature, it is also seen that the dream motives are placed in different ways and for different purposes. The things that are told, in addition to being those who remember a truly seen dream, may often be in the form of telling what is desired or not said or what is desired but not realized as seen in the dream. This is the first thing that comes to mind in this area of the Aljay Uveys bin Mehmed (dead. 1037/1628) “H” V The Lord of Muhammad and the Lord of Muhammad. 1182/1768-69) H V They are the names of the worshipers. In this study, a poem recorded at 06 Mil Yz FB 533/1 in the National Library, a poem entitled "Vâkı'a-nâme" of Nebîh, which is still unknown, was studied and this poem was published through the V The Qur’an was revealed in the Qur’an, and the Qur’an was revealed in the Qur’an, and the Qur’an was revealed in the Qur’an.
Field : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|