Çağdaş Kırgız edebiyatı 1917 Ekim Devrimi ile başlar. Tiyatro türünün de Kırgız edebiyatına girişi bu dönemdedir. 1920’li 30’lu yıllarda Kırgız edebiyatına ilk kez giren tiyatro türünün gelişimi, çok hızlı olmuştur. Bu döneme kadar modern anlamda Kırgız tiyatrosunun varlığından bahsetmek mümkün olmasa da sözlü halk kültürü içerisinde geleneksel tiyatro türünden bahsetmek mümkündür. Aslına bakılacak olursa devrimden sonra Kırgız edebiyatına ve sanatına yeni girmiş olan tiyatronun çok kısa sürede hızlı bir gelişim göstermesinde geleneksel Kırgız tiyatrosunun da etkisi vardır. Köklü ve zengin bir sözlü edebiyat geleneğine sahip olan Kırgızlarda, tiyatro olarak nitelendirilebilecek birçok unsur dikkat çeker. Bunların başında “kuudul” olarak adlandırılan “halk mizah ustaları” akla gelir. Kuudulları bir anlamda Kırgız meddahları olarak nitelendirmek yanlış olmaz. Kırgız halk komedyenleri olan kuudullar, kendi yazdıkları parodileri profesyonel bir tiyatro oyuncusu edası ile halkla buluştururlar. Öte yandan bilindiği üzere Kırgız halk edebiyatı denilince akla ilk olarak destan anlatıcılığı gelmektedir. Gerek destanların bazı bölümlerinin bire bir tiyatro diyaloglarını anımsatması, gerekse destan anlatıcılarının tiyatro oyuncularının özelliklerini taşımaları da destanları geleneksel tiyatro ile bağdaştırır. Düğün adetleri içerisindeki bazı ritüeller ve oyunlar da tiyatro özellikleri taşımaktadırlar. Kırgız sosyal hayatında çeşitli eğlence ve törenlerde oynanan oyunların bazılarında tiyatro ögelerini görmek mümkündür Bu çalışmada sözlü halk kültürü içerisinde “geleneksel Kırgız tiyatrosu” olarak nitelendirilebilecek unsurların neler olduğu, bunların hangi yönleri ile tiyatroya yaklaştıkları ve geleneksel tiyatronun çağdaş tiyatroya etkileri üzerinde durulacaktır.
Contemporary Kyrgyz literature began with the October Revolution of 1917. The theatre style is also the entrance to Kyrgyz literature in this period. The development of the theatrical style, which first entered Kyrgyz literature in the 1920s, was very fast. Although it is not possible to talk about the existence of the Kyrgyz theatre in the modern sense until this time, it is possible to talk about the traditional style of the theatre in the oral folk culture. In fact, after the revolution, the theatre, which has just entered Kyrgyz literature and art in a very short time, has the influence of the traditional Kyrgyz theatre. In Kyrgyzstan, with a rooted and rich verbal literary tradition, many elements that can be called theatre attract attention. In the beginning of these, the "People's Masters of Humor" called "Kudul" comes to mind. It is not a mistake to describe them in a certain sense as Kyrgyz interceptors. Kyrgyz people's comedians, the cuddles meet the public with their own parodies written by a professional theatre actor. In other words, as it is known, when the people of Kyrgyz Republic are referred to as literature, the mind comes first to narrative. The necessity of some parts of the story reminds one by another of the theatrical dialogues, and the necessity of the storymakers to carry the characteristics of the theatrical actors also harmonizes the story with the traditional theatre. Some rituals and games in the wedding ceremonies also carry theatrical characteristics. It is possible to see theatre objects in some of the games played in various entertainment and ceremonies in Kyrgyz social life This study will focus on what are the elements that can be described as "traditional Kyrgyz theatre" within the oral popular culture, what aspects of them approach the theatre and the effects of traditional theatre on contemporary theatre.
Field : Eğitim Bilimleri; Filoloji
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|