Osmanlı’da manzum biçimde kaleme alınan eserler arasında fetvâlar da yer almış ve şeyhülislâm veya müftülerden bazıları fetvâlarını nazmen vermişlerdir. Çok fazla yaygınlaşmayan bu uygulama zaman içinde bir geleneğe dönüşmüştür. Bir çeşit süs ve çeşni gibi görülen bu uygulama ile Türk edebiyatına önemli bir nazım türü de eklenmiştir. Bu fetvâlar 16.yüzyılın ilk yarısından itibaren artarak 18. yüzyıla kadar devam etmiş, sonra azalmıştır. Bu fetvâların başlangıcı 16.yüzyılın ilk yarısında şair kimlikleriyle tanınmış Şeyhülislâm Kemalpaşazade, Sadi Çelebi ve Ebussuûd Efendilere dayandırılabilir. Arapça fetâ kökünden gelen fetvâ sözcüğü, müşkül meselelerin kaynaklarından araştırılarak güçlü cevaplarla çözülmesini anlatan bir sözcüktür. Osmanlı’da manzum fetvâlar kalem ve kelamca güçlü şeyhülislâm veya müftülerce verilmiştir. Bu şeyhülislâmların önde gelenlerinden birisi de padişah hocalığı ile şeyhülislâmlığı bir arada yürütmüş olan Hoca Sadeddin Efendi’dir. Kendisini müteakiben oğul ve torunları da şeyhülislâm, kazasker, müderris, kadı gibi yüksek ilmiye görevleri yapmışlar ve Hoca Sadeddin Efendi’ye nispetle kendilerine Hocazâdeler denilmiştir. Bu ailenin fertlerinin manzum fetvâ vermede bir gelenek oluşturduğu ve her birinin çok sayıda manzum fetvâ ile öne çıktığı görülmektedir. Bunlardan Hocazâde Muhammed Bahâî Efendi tespit edilen 20’ye yakın manzum fetvasıyla en önde yer almaktadır. Araştırmalarımız devam ettikçe bu sayı sürekli değişmekte olup bundan dolayı da yazdığımız makaleler sürekli güncellenmektedir. Bu alienin atası Hoca Sadeddin Efendi’nin manzum fetvalarından bir kısmını daha önce iki makalemizle tanıtmıştık. Bu makalede ise sonradan ortaya çıkan üç adet manzum fetvâsı tanıtılmaktadır.
In the Ottoman form of manzum, the fetvâs were also included, and some of the shehulism or muftâs gave their fetvâs nazmen. This not so popular application has become a tradition over time. This application, which is seen as a variety of decorations and varieties, has also added an important kind of nazim to the Turkish literature. These fetuses increased from the first half of the 16th century and continued until the 18th century, then decreased. The beginning of these fetuses in the first half of the 16th century can be attributed to the Shayhülislam Kemalpaşazade, Sadi Çelebi and Ebussuûd Lords, who are known for their poetic identities. The word fetva, which comes from the Arabic fountain, is a word that tells the solution of troubled issues with strong answers by investigating the sources. In the Ottoman, manzum fetvâs were given with a pen and a kelamca strong shehulism or muftulary. One of the leaders of these shishulisms is the Hoca Sadeddin Lord, who conducted shishulism together with the Padişah teaching. His sons and grandchildren, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons, and his sons. It is seen that the family’s members form a tradition in giving manzum fetva and that each of them stands out with a lot of manzum fetva. The most famous of these is Muhammad Bahá’u’lláh (Muhammad Bahá’u’lláh), who has been identified as the most famous of the 20 manzum fetvata. As our research continues, this number is constantly changing and therefore the articles we write are constantly updated. We have previously introduced some of the manzuma fetvals of this alien's father Hoca Sadeddin Efendi with two articles. In this article, there are three subjects that appear later.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|