Çağdaş Türk edebiyatının üretken, özgün ve renkli simalarından Murathan Mungan’ın yazarlık hayatı boyunca tamamlamaya çalıştığı “kırk oda” serisinin dördüncü kitabı “Dokuz Anahtarlı Kırk Oda” Şubat 2017’de okurlarıyla buluşur.Kırk oda dizisini, kendisinin binbir gece masalları olarak değerlendiren yazar, daha önce yayınlanan Kırk Oda, Üç Aynalı Kırk Oda, Yedi Kapılı Kırk Oda eserlerinde halk biliminin önemli konusu olan masallar hakkında önemli tespitlerde bulunur. Kurmaca masal kavramının edebiyatımızdaki en etkili ve özgün örneklerini sunan Lal Masallar’ın yazarı; Yedi Cücesi Olmayan Pamuk Prenses, Zamanımızın Bir Külkedisi gibi öykülerde, okuyucunun hayal dünyasında arketip’e dönüşen önemli masal kahramanlarını yepyeni kimlik ve değer yargılarıyla kurmaca evreninde tekrar tasarlar. Dokuz Anahtarlı Kırk Oda’da, önemli masalları, masal kahramanlarını ve masal motiflerini yeni bakış açısıyla çağımıza taşıyan Mungan, edebiyatta neden böyle bir yol izlediğini şu şekilde açıklar: Yalnızca tipolojik anlamda bir arketip’ten söz etmekle yetinmeyiz; ilişki biçimlerinin, değer dizgelerinin, yanılgıların da bir arketipi var. Ve bunlar çok büyük ölçüde ideolojik belirlemeler ve belirlenmelerle çağdan çağa toplumdan topluma kılık değiştirerek sürüyorlar (Mungan, 1996: 114)Bu çalışmada Murathan Mungan’ın Dokuz Anahtarlı Kırk Oda eserinde kurguladığı öykülerdeki masal izlekleri ve motifleri değerlendirilecektir.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|