Çalışmada, Post-Yugoslavya sinemasında savaş konulu filmlerde toplumsal travmaların nasıl cisimleştirildiği saptanacak, Slavoj Žižek’in Yamuk Bakmak (2008) adlı kitabında Jacques Lacan’ı referans alarak sorduğu “Gerçek ne kadar gerçektir?” sorusu tartışılarak, toplumsal gerçeklik ve toplumsal fantezi arasında kurulan ilişki Dejan Zečević’in yönetmenliğini yaptığı, 2011 yapımı Düşman (Neprijatelj) adlı film özelinde ideolojik analizle cevaplanacaktır.
In the study, the post-Yugoslav film will find out how social traumas are physically organized in war-themed films, Slavoj Žižek's book "Yamuk Looking" (2008) referring to Jacques Lacan asking "How real is it?" By discussing the question, the relationship established between social reality and social fantasy will be answered by ideological analysis in the 2011 film The Enemy (Neprijatelj) directed by Dejan Zečević.
This work determines how war movies reflect social traumas in Post-Yugoslavian cinema, discusses the question “how real is the reality” asked by Slavoj Žižek (Looking Away, An Introduction to Jacques Lacan Through Popular Culture, 2008) and attempts to ideologically analyse the relationship between social reality and social fantasy by focusing the movie The Enemy (directed by Dejan Zečević 2011).
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|