Amaç: Türk kültüründe yer adlandırması, genellikle boy, aşiret, oymak veya cemaatlerin adlarının kullanımıyla yapılmaktadır. Bu düşünceden hareketle Erzurum coğrafyasındaki bazı yerleşim yerlerinin adlarıyla eski inançların ve ona mensup olan toplulukların kültürel kodları incelendi. Gereç yöntem: Çalışma Erzurum siyasi sınırları dâhilinde tutulmaya çalışıldı. Yerleşim yerleri hâlihazırdaki adları ve daha önceki isimleri ile birlikte belirlenerek adlarının arka planındaki kültürel kodlara ulaşılmaya çalışıldı. Bulgular: Yaklaşık on beş yerleşim yeri adında yedi civarında inanç topluluğu saptandı. Bunların birbirleriyle kendi mantık örgüsü içinde iliş-kili oldukları belirlendi. Belirlenen yer adlarındaki inanç kodlarıyla yerle-şim yerinin günümüzdeki sakinlerinin hiçbir biçimde ilişkilerinin kalma-dığı görüldü. Sonuç: Türkler, kadim çağlardan beri sıkça Türkeli’nden Anadolu’ya hareket halinde olmuşlardır. Türkler, IX-X. yüzyıldan başlayarak karşılaş-tıkları yeni inanç sistemi ile sahip oldukları inanç ve törelerini sentezle-mişlerdir. Anadolu’nun Türkleşmesi en yoğun biçimde XIII. yüzyılda ce-reyan etmiştir. Horasan Ereni, Abdalan-ı Rûm ve hatta derviş olarak anı-lan Türkmenler bu süreçte rol alan en büyük unsurdur. Göçülen toprak-lara ad vermede boy, aşiret, oymak veya cemaatlerin adlarının kullanı-mına başvurulmuştur. Bundan dolayı verilen isimler sahip olunan inanç ve mensup oldukları millî kimliklerinin birer kaydıdır. Yer adlarının de-ğerlendirilmesinde, özellikle ad değiştirmelerde bunların korunmasına dikkat edilmesi gerektiği kanısındayım.
Purpose: The place designation in the Turkish culture is usually done by the use of the names of the communities, the size, the affirmation, or the name of the communities. By moving from this thought, the names of some settlements in the Erzurum geography studied the cultural codes of ancient beliefs and communities belonging to it. Method: The work was tried to be kept within the political boundaries. The settlements were identified along with their current names and previous names, and they were attempted to reach the cultural codes on the background of their names. The findings: About seven believers were identified in the name of about fifteen settlements. They have found themselves in their own logic. In the name of the place, with the codes of faith in the name of the place, it was seen that the residents of the place today in no way remained in their relationship. The conclusion: Turks have often moved from Turkeli to Anadolu since ancient times. The Turks, IX-X From the beginning of the century, they have synthesized their beliefs and rituals with the new system of faith that they encounter. In the form of Turkey’s XIII. in the century was rejoiced. Horasan Ereni, Abdalan-i Rûm and even the Turkmans remembered as the Derwish are the great elements that play a role in this process. The name of the land, the name of the land, the name of the land, the name of the land, the name of the land, the name of the land, the name of the land, the name of the land, the name of the land, and the name of the land. This is the name of the people who believe in them, and the name of the people who believe in them. I believe that when de-evaluating land names, especially when changing names, it is necessary to be careful to protect them.
Alan : Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|