İnsanoğlunun potansiyelinde var olanönemli özelliklerden biri içinde bulunduğu şartlar ne olursa olsun bir amaca veya bir değere sahip olmasıdır. Anlam arayışı olarak tanımlayabileceğimiz bu nitelik, insanın bizzat kendi çabasıyla keşfedeceği ve sonuçlarıyla şekilleneceği bir olgudur. İsmet Özel’in özellikle orta yaşlarda yoğunlaşan bu anlam arayışı durmadan devam etmiş ve farklı mecralardan geçerek şairin yaşam paradigmasını belirlemiştir. İlk gençliğinin sosyalist idealleriyle başlayan şiir hayatı 71 Darbesi’nden sonra yeni bir mecraya evrilmiş ve Özel, sosyalist ideolojiden vazgeçerek İslami dünya görüşünü benimsemiştir. Bu çalışmada, Özel’in ideolojiden dine yönelişinin işaretlerini taşıyan 1971-74 arası şiirleri ele alınmış; özellikle imgeler ve metaforlar üzerinden şairin değişen paradigması yakalanmaya çalışılmıştır. Kötü Şiirler ile başlayan ve Amentü ile biten dokuz şiirde Özel’in şiir anlayışının değişmediği, onun kavrama dünyasını şekillendiren dinsel ifadelerin şiirlerine aşamalı bir biçimde sızdığı görülmektedir. Bu yönüyle İsmet Özel’in kavgacı ve hırçın tabiatından etkilenen şiiri, varoluşsal kaygılarının giderildiği dönemde de özgün kimliğinden taviz vermemiştir.
One of the important characteristics of the potential of mankind is that the conditions in which he is present are to have a purpose or value regardless of what it is. This attitude, which we can define as a search for meaning, is a phenomenon that man will discover and form by his own effort. The search for this meaning, especially concentrated in the middle age, continued and determined the poet’s life paradigm by passing through different mecrals. Poetry life began with socialist ideals of his first youth after the 71th Strike evolved into a new Mecca and abandoned the Special, Socialist ideology and adopted the Islamic world view. In this study, the poems between 1971 and 1974 which carry the signs of the religious orientation from the ideology of Special were addressed; in particular, through images and metaphors, the poet’s changing paradigm was attempted to be captured. In the nine poems that begin with the Evil Poems and end with the Ament, it appears that the poetry of Special does not change, and that the religious expressions that shape the world of his conception are gradually penetrated into the poems. In this regard, the poetry influenced by the nature of the stranger and the hirs of Nammet Special, in the period when its existencial concerns were removed, did not agree with its original identity.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|