Çoğunlukla metin merkezli olmakla eleştirilen film çalışmaları alanında seyirciyi araştırmak, araştırma alanını da filmden, daha kapsayıcı olan sinemaya genişletmiştir. Seyirci, bir filmin seyredeni, alımlayanı ve anlamlandıranı olmanın da ötesinde, sinema salonuna gelip çeşitli koşullarda ve bağlamlarda filmi seyreder, sinema salonunda diğer seyircilerle etkileşir, sinemaya gidiş-geliş yolunda farklı bir dizi edimde bulunur. Sinemaya gitme deneyimi olarak adlandırılan bu süreç, farklı tarihsel, toplumsal, ekonomik ve kültürel bağlamlarda çeşitlenir. 115K269 No’lu “Kültürel ve Toplumsal Bir Pratik Olarak Sinemaya Gitmek: Türkiye’de Seyirci Deneyimleri Üzerine Bir Sözlü Tarih Çalışması” başlıklı TÜBİTAK projesi verilerine dayanan bu makale, Türkiye’de seyircinin kitlesel olarak sinemaya giderek film seyrettiği 1960’lı ve 1970’li yılları temel alarak, bu yıllardaki seyirci deneyimlerini saptama ve açıklamada kullanılan sözlü tarih görüşmeleri sürecine odaklanmaktadır. Sahada seyirciyle çalışırken, araştırmacı ve seyirci ekseninde yaşanan etnografik deneyimleri konu edinen makalede, İstanbul, Ankara, Antalya ve Kocaeli’nde yüz kişi ile yapılan sözlü tarih görüşmesi üzerinden, hem sahada seyirci deneyimleri hem de araştırmacıların sahada seyirciyle çalışırken yaşadıkları deneyimleri özdüşünümsel biçimde yorumlanmıştır.
Researching the audience in the field of criticised film works, mostly text-centered, has extended its research field from film to the more comprehensive cinema. Beyond being a film’s watch, receiver and understanding, the audience comes to the cinema and looks at the film in various circumstances and contexts, interacts with the other audience in the cinema, finds a different series of acts on the way to the cinema. This process, called the experience of going to the cinema, varies in different historical, social, economic and cultural contexts. This article, based on the data of the TÜBİTAK project titled "Going to the cinema as a cultural and social practice: a verbal history study on the audience's experiences in Turkey" is based on the 1960s and 1970s, where the audience has grown to the cinema in Turkey, focused on the process of verbal history conversations used in the identification and explanation of the audience's experiences in these years. While working with the audience in the field, the article on the ethnographic experiences experienced in the researchers and the audience axis, through a verbal history interview with a hundred people in Istanbul, Ankara, Antalya and Kocaeli, both the experience of the audience in the field and the experiences the researchers experienced while working with the audience in the field are self-interpreted.
Alan : Filoloji
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|