Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 71
 İndirme 24
Anadolu'da İslamiyet: Gaziler Çağında (XII.-XIV. Asırlar) Türkmen İslam Yorumunun Sünni-Alevi Niteliği Üzerine Bazı Değerlendirmeler
2014
Dergi:  
Osmanlı Araştırmaları
Yazar:  
Özet:

It is known to the common wisdom that some sufi currents with remarkable Alevi characters appeared in the Ottoman realm by the sixteenth century. Among them Qizilbashes that emerged under the auspice of Safavid Shahs or shaykhs and Bektashis who developed a sufi order around the name of Hacı Bektash come to the fore. One may add to this list some other Alid oriented sufi orders such as Rufa’i, Qadiri, Khalveti. Nevertheless, in terms of the relation with Ottoman regime and ideology, Qizilbash and Bektashi had always assumed a peculiar place and consequently became asylum of Alevi-Shi’ite ideals within the Ottoman fold. The socio-cultural, political, and religious roots of the both might be traced back to the Seljukid period. In the meantime, how far back can we trace the Alevi attribute of these groups is still subject of dispute. So far, two main trends dominated the academic works. Popular acceptance presupposes that Alevi-Shi’ite elements emerged during the fifteenth- and sixteenth centuries as a result of Safavid propaganda. According to the second approach, the penetration of Alevi-Shi’ite ideals occurred during the Seljukid period. This work aims to revisit the available scholarship and discusses the existence of Alevi-Shi’ite ideals in the pre-fifteenth century Anatolia. It also offers a new framework to apprehend the question of Sunni-Alevi differentiation in Anatolia during the age of ghazis

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler




Osmanlı Araştırmaları

Alan :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 1.007
Atıf : 1.050
2023 Impact/Etki : 0.043
Osmanlı Araştırmaları