H. G. Gadamer’in, hermeneutiğe tanıdığı ontolojik öncelik, göstergebilimsel bir kültür ve toplumsallaşma analizini mümkün kılabilecek bir sosyal bilim metodolojisi için önemli bir başlangıç noktası teşkil etmektedir. “Ufuk kaynaşması”, “önyargı” ve “gelenek” kavramsallaştırmaları, hermeneutiğe tanınan ontolojik önceliğin, metodolojik alana genişletilmesi olanağını pekiştiren tamamlayıcı kavramsallaştırmalar olarak karşımıza çıkmaktadır. Gadamer’in ileri sürdüğü tezler, sosyal bilimlerdeki önemli dikotomik ayrımların (mikro-makro, birey-yapı, praksisörüntü vb) aşılması yönünde uyarlanımcı nitelikte önemli kavramsal araçlar sağlamaktadır. Bu yönüyle Gadamer, sosyal bilimlerde dikotomik olarak konumlandırılan gerçeklik düzeylerini ve toplumsal cisimleşme biçimlerini “ilişkisel” bir strateji ile aşmaya imkân sağlayacak, hermeneutik temelli “hümanistik bir hakikat” teorisi için “ufuk açıcı” bir olanak sağlamaktadır. Bu türden bir varoluşsal hermeneutik perspektifin, “birey-toplum”, “özgürlük-belirlenmişlik”, “anlama – açıklama”, “anlamları önceleyen güç-gücü önceleyen anlam yapıları”, “öznel gerçeklik-nesnel gerçeklik” ve “öznel kültür-nesnel kültür”, dikotomilerinin ötesine geçen; ikiz-değerlilikleri ve çok anlamlılıkları sosyal teoriye davet eden; düzenlilik içeren örüntüler kadar, düzene gelmez müphemlikleri de göz önünde bulunduran ve bunlara yer açan bir sosyal kuramlaştırma olanağı ve metodolojisi için cesaret verici imaları bulunmaktadır. Özellikle de sosyal konstrüktivist bir perspektiften “gerçekliğin sosyal inşası tezi” için Gadamer, salt metodolojik tartışmalarla, nihilist konum alışlar arasındaki kilit bir konumda bulunmaktadır.
H. G. Gadamer’s ontological priority to hermeneutics is an important starting point for a social science methodology that can enable an indicative culture and analysis of socialization. The conceptualizations of the "make-up", the "conception" and the "tradition" come to us as complementary conceptualizations that confirm the possibility of the ontological priority recognized by hermeneutics to the extension to the methodological field. The dissertations of Gadamer provide important conceptual tools in an adaptative nature to overcome significant dicotomic differences in social sciences (micro-macro, individual-building, practice, etc.). In this regard, Gadamer will enable it to overcome the levels of reality dicotomically positioned in social sciences and the forms of social corporation with a "relational" strategy, providing a "open-off" possibility for the theory of a "humanistic truth" based on hermeneutics. This kind of existencial hermeneutic perspective, "individual-society", "freedom-definance", "understanding-explanation", "forward power-forward meaning structures", "subjective reality-subjective reality" and "subjective culture-subjective culture", exceeds its dicotoms; it invites its bilateral values and multi-sensitivities to social theory; as well as the patterns containing regularity, it takes into consideration the unregulated patterns, and it gives courage to a possibility and methodology of social theorization that encompasses them. Especially from a social-constructivist perspective, for the "social construction thesis of reality", Gadamer is in a key position between simple methodological discussions and nihilistic position acquisitions.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|