ZİLELİ CEYHUNÎ’NİN BİLİNMEYEN DÎVÂNI ÖZET Türk halk şiiri geleneği, Türkistan’dan Anadolu’ya getirdiğimiz en önemli kültür kodlarımızdan biridir. İslamiyetten önce Türkistan coğrafyasında şaman ve kam tarafından kopuz eşliğinde okunan koşuk dediğimiz Türk kügleri Anadolu’ya taşınmış ve Anadolu’da ozanlar tarafından söylenilmeye devam edilmiştir. Coğrafyamızda geleneksel tasavvuf inancının etkisiyle âşık adını alan Türkmen ozanları, geleneklerini geliştirerek farklı türler oluşturdular. Bu âşıkların bir bölümü yeniçeri ocaklarında yetişti. Önemli bir kısmı köy ve oymaklarda ortaya çıktı. Atalık ve dedelik geleneğini devam ettiren bir bölümü de tasavvufî inançla birlikte tekke çevrelerinde yer aldı. Bu aşıklar on yedinci asırdan sonra da şehirlerde var oldu. Anadolu’da kopuz eşliğinde halk ve tasavvuf şiir geleneğine ait koşmalar ve nefesler okuyan bu şâirlerin Doğu’da Kars ve Erzurum, Orta Anadolu’da Sivas ve Tokat çevresinde yoğunlaştığı görülmektedir. On yedinci asırdan itibaren şehirleşen halk şiirine aruzla şiir yazma geleneği eklendi. On sekizinci asırdan sonra çoğu halk şairi hecenin yanında aruzu da kullanmaya başladı. Bu geleneğin usta şairlerinden biri de Zileli Ceyhunî Baba’dır. Bu bildiride on dokuzuncu asırda yaşayan halk şiirimizin usta şairlerinden Ceyhunî’nin “Âşık Ceyhunî Baba Sakin-i Zile” adlı yazma Divânı tanıtılacak; koşma, destan, kalendâr/kalenderî dîvân, müseddes semâî, kalendâr ve satranç türündeki şiirlerinden örneklere yer verilecektir. On dokuzuncu asırda hem hece hem de aruzla şiir yazan usta şairlerimizden biri olan, hayatı ve şiirleriyle ilgili çeşitli yayınlar yapılan Ceyhunî’nin elimizde bulunan bu divanında kendi şiirlerinin yanında Meftûnî, Mir’atî, Perverî, Tahir Baba, Tâlibî Baba’nın destanları da yer almaktadır. İlk defa ilim âlemine tanıtılacak bu şiirlerin, Zileli Ceyhunî’nin yaşadığı asra ve halk şiirine yeni bakış açıları getireceği düşüncesindeyiz.
the unfamiliar dîvâânı news turkish folk poem tradition is one of our most important cultural codes that we brought to anadolu from turkistan. before being asked, we created different genres by şaman and cam in the geography of turkesavvuf, which we were reading with the kopuz accompanied by kopuzuz, and in the anadolu, it was continued to be said by ozans in our geography, with the influence of traditional tasavvuf belief, turkishmen created different species by developing traditions of the traditions of the turkish people, which became a part of these fragrants in a new quarry, and in the province of the province, and in love, and the province of the province of the region, and the province of the province, and the province of the province of the province of the province of the province of the province of the province of the province of the province, and the province of the province of the province of the province of the province of the province of the city of the province of the province of the province of the city of the province of the province of the city of the city of the city of the city of the city, which came in love, and the city, and the city, and the in anadolu, accompanied by kopuzuz, the tradition of folks and tasavvuf poets is seen in the east of snows and erzurum mid anadolu in sivas and tokat around the seventeenth century was added the tradition of writing poets with aruzla from the cityed folk poem after eighteenth century, many folk poets began to use the aruzu besides the hecenin, one of the master poets of this tradition, is the father of the ringed ceyhunî. in this statement, the nineteenth century-old folk poets of our poets of ceyhunî’s writing divâmānî dad quiet belle” will be introduced in the trial of the destan kalendâr047kalenderî dîvân semâî kalendâr and examples of poems in the type of chess of ches will be included in the first view of the poems of the poets and the poets of poems in the first place of the poets and the verses of the poets of the world.
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|