User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 71
 Downloands 3
KLASİK SİNEMANIN MİMETİK ESTETİĞİNE KARŞI GODARDYEN ANLATIM
2018
Journal:  
2. Uluslararası Sanat, Estetik Sempozyumu ve Sergisi
Author:  
Abstract:

Öz Klasik anlatı dilinin hâkim olduğu filmlerde olay örgüsünün tek bir çizgi üzerinden ilerlemesi nedeniyle seyirci, eleştirel düşünme yeteneğini kaybetmektedir. Filmde ideal olarak yaratılan karakterlerin peşine takılan, onlarla özdeşleşerek üzülen, duygulanan, heyecanlanan seyirci, verileni olduğu gibi kabul eden bir izleme edimi içerisindedir. Ancak klasik anlatının tüm kurallarını bozarak, seyirciyi gördükleri karşısında düşünmeye ve sorgulama sürecine götüren anlatı yapısı modernist, çağdaş ve yapıbozumcudur. Modern anlatı sinemasının tüm dünya tarafından duyulmasını sağlayan Fransız Yeni Dalga akımı ve üyeleri olmuştur. Hem içerik hem de biçem yönünden anlatı yapısını karmaşık hale getiren Fransız Yeni Dalga üyeleri, anlatılarında seyircinin geleneksel anlatı yapısındaki sürekliliği yakalamaması için olay örgüsünü düz bir çizgi üzerinden sergilememiştir. Fransız Yeni Dalga akımının en etkili isimlerinden biri olan Jean- Luc Godard’ın yenilikçi sinema estetiği, estetik kuramcı Bertol Brecht’in epik tiyatrosundan izler taşımaktadır. Bu çalışmada, Jean Luc Godard’ın 1966 yılında çektiği “Masculin Feminen” (Erkek/Dişi) filmi, Brechtyen açıdan incelenmiştir. Bu filminde Godard, seyirciyi özdeşleşmeye ve katharsise götüren süreci epizodik anlatım, yabancılaştırma efektleri ve göstermeci oyunculuğu kullanarak yıkmıştır. Film, bu üç estetik öğe açısından çözümlenmiştir.

Keywords:

I'm talking about the classical classics.
2018
Author:  
Abstract:

The own In films in which the classical narrative language is dominated, the audience loses the ability to think critically because the event organization progresses through one line. In the film, the person who is pursuing the characters that are ideally created, identify with them, is sad, excited, an exciting audience, in a viewing action that accepts what is given. But by breaking all the rules of the classical narrative, the narrative structure that leads the audience to the process of thinking and questioning in front of what they see is modernist, contemporary and constructive. It has been the French New Wave stream and members that made the modern narrative cinema heard by the whole world. The French New Wave members, who make the narrative structure complex both in terms of content and shape, have failed to show the event line on a straight line in their narratives so that the audience does not capture the continuity of the traditional narrative structure. Jean-Luc Godard’s innovative cinema aesthetics, one of the most influential names of the French New Wave stream, is traced from the epic theatre of the aesthetic theorist Bertol Brecht. In this study, Jean Luc Godard's 1966 film "The Man/Woman" was studied from the Brechtyen perspective. In this film Godard destroyed the process that led the audience to identity and catharcism using episodic narrative, outsourcing effects and spectacular acting. The film is resolved in terms of these three aesthetic elements.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles








2. Uluslararası Sanat, Estetik Sempozyumu ve Sergisi
2. Uluslararası Sanat, Estetik Sempozyumu ve Sergisi