İslamiyet öncesi Türk inanış ve düşünüş sistemi içinde vatan toprağının kutsal addedilmesi, kişinin vatan uğruna hiç düşünmeden canını feda etmesi neticesini doğurmuştur. Türkler için vatan uğruna savaş esnasında gerçekleşen ölümün, onur verici ve kutsi bir yönü bulunmaktaydı. Bu sayede “er” unvanı alan Türkler, elde ettikleri “bengü taş” dikme ayrıcalığı ile adlarını “ebediyyen” yaşatma hakkına da sahip olabilmekteydiler. Türklerin İslamiyet’i kabullerinden sonraki dönemlerde ise İslam öncesi Türk inanış ve düşünüş sistemine paralel olarak bir yandan vatan ve millet diğer yandan Allah’ın adını yayma ve yaşatma uğruna şehit olma, hem Kur’an-ı Kerim’de hem de hadislerde övülmüş ve şehitlerin kazanacağı manevi mertebelerden bahsedilerek şehitlik yüceltilmiştir. Bu çalışmada İstanbul folkloru içinde tespit ettiğimiz, 1980 sonrası bölücü terör örgütü PKK tarafından çıkarılan olaylarda şehit olan askerler ve şehit yakınları etrafında oluşan halk inançları, uygulamalar ve memoratlar Edirnekapı Şehitliği örneğinde incelenmiştir. Sahada derleme metoduyla şehit yakınlarından elde edilen bilgilere göre şehit yakınlarının şehitlik kavramına bakış açıları, şehitlik kavramının İstanbul folkloru içindeki konumu, şehitlik etrafında oluşan halk inançları, uygulamalar ve memoratların sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarındaki yansımaları da göz önünde bulundurularak değerlendirilmiştir.
In the Turkish belief and thought system before Islam, the homeland was seen as holy so that this led people sacrifice their lives for the sake of it. For the Turks, the death for the homeland during war had an honorary and holy aspect. By this way the Turks got the title “soldier”, and they had the right to keep their names “forever” with the priority of erecting “bengu stone” (the stone of eternal life). In the periods when the Turks converted into Islam, parallel to the previous belief and thought system before Islam, martyrdom was praised both for the homeland and the nation and the spreading and keeping the name of the God. They were praised both in Koran and Prophet Mohammed’s hadiths and martyrdom was elevated by mentioning the spiritual rankings martyrs would gain. In this study, people’s beliefs, practices and memoriates originated around the soldiers and their relatives who became martyrs during the events of the terrorist separationist party, PKK (Kurdistan Working Party) after 1980 were analyzed in the example of Edirnekapı Martyrs Memorial. The perspective of their relatives to the concept of martyrdom, the place of martyrdom concept in Istanbul folklore, people’s beliefs, practices and memoriates’ reflection on the oral, written and electronic cultural platforms originated around martyrdom were evaluated according to the information from the relatives of the martyrs which were compiled according to the compilation method.
Alan : Filoloji
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|