Gazâlî’nin sebeplilik teorisini anlamak, onun tevhid fikrini anlamaktan geçer. O, tevhid konularını ilkin el-İktisâd’da incelemekle birlikte, tevhidin asıl tanım ve içeriğini İhyâ’da belirler. İhyâ, tevhidin bize evrendeki bütün nesne ve olayların tek failinin Allah olduğunu söyler. Bu anlayış, kâinatta pek çok fail sebebin olduğunu söyleyen Aristotelesçi felsefenin sebepliliğiyle çelişir. Dolayısıyla Aristotelesçi felsefenin sebepliliği bize Gazâlî’nin tevhid çerçevesinde incelediği sebeplilik teorisini anlama imkanı vermeyecektir. Öyleyse Gazâlîci sebeplilik teorisinin anlaşılması için, öncelikle, tevhidin tanımı, konuları ve referans ağının belirlenmesini gerektirir. Tevhid ise, yalnızca İhyâ’dan bulabileceğimiz bir konudur. Konu hakkında çalışma yapan çoğu Gazâlî uzmanı bu önemli noktayı gözden kaçırmış görünmektedir.
understanding the reasoning theory of gasâlî passes to understand his tevhid idea, he said that the tevhid topics were in the eliktisâd, together with the research of the original definition and content of the tevhidine determined in ihyâ tevhidin tells us that the only perpetrator of all objects and events in the universe is allah, this understanding of the fact that aristotle philosophy, which tells us that many perpetrators are the reason for the reason of the fact that we can not only understand the problem of the fact that the proposition of the gasexistence of the conflict of this idea, and the fact that we will not understand the importance of the political philosicity of the importance of the fact that the fact that the fact that the fact that the fact that the fact that the idea of the idea of the idea of the fact that the fact that the fact that the fact that the fact that the fact that the fact that we may not understands of the fact that the fact that the fact that the fact that the fact that the fact that the fact that the idea of the idea of the fact that the idea of the idea of the idea of the idea
Field : İlahiyat
Journal Type : Ulusal
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|