Mâturîdîliğin Halep ve Şam’a gelişini, bu iki şehrin hicrî V. / miladî XI. yüzyılın ikinci yarısında Selçuklu hâkimiyetine girmesiyle başlatmak mümkündür. Bu tarihten itibaren, Burhaneddin Ali b. Hasan el-Belhî, Ebü’l-Hasan Ali b. Mekkî el-Kasanî, Ali b. Hüseyin b. Muhammed Belhî, Ahmed b. Ali b. Abdülaziz Ebû Bekir ez-Zahîr el-Belhî ve Alâuddin el-Kâsânî gibi Selçuklu Hanefî-Mâturîdî âlimler, Horasan ve Mâveraünnehir’den Şam ve Halep şehirlerine geldiler ve söz konusu şehirlerde kadılık yaparak ve müderrislik görevlerinde bulunarak Hanefî-Mâturîdîliği yaymaya çalıştılar. Maturidiliğin Halep ve Şam’da yayılışında, Burhaneddin el-Belhî ve Ebû Bekir b. Ahmed el-Belhî’nin yanı sıra Alauddin es-Semerkandî’nin katkıları diğer âlimlerden daha çok olmuştur. Zira Söz konusu âlimler, Maturidiliğin özeti kabul edilen Ömer Nesefi’ninAkâid risalesini Semerkant’tan getirtmişler ve derslerinde okutmuşlardır. Öte yandan Sultan Alparslan ve Sultan Melikşah gibi Selçuklu Sultanları ve Nûreddin Zengi, Atsız, Tutuş ve Kasîmüddevle Aksungur gibi Selçuklu yöneticileri de Maturidiliğin Halep ve Şam’a gelişini ve yayılışını siyasi olarak desteklemişlerdir. Bu makalede, Mâturîdîliğin Halep ve Şam’a gelişinde Selçuklu yöneticilerinin ve Hanefi-Mâturîdî âlimlerin katkılarını kronolojik sıraya göre ortaya koymaya çalıştık.
And the two of them are in the midst of the city, and the two are in the midst of the city, and the two are in the midst of the city. In the second half of the century it is possible to begin with the entrance of Selçuklu rule. From this date, Burhaneddin Ali b. Hasan el-Belhî, Ebü'l-Hasan Ali b. Mekkî el-Kasanî, Ali b. Hussein b. Muhammad Belhî, Ahmed b. Ali b. Abdülaziz Ebû Bekir ez-Zahîr el-Belhî and Alâuddin el-Kâsânî, Selçuklu Hanefî-Maturîdî âlims, from Horasan and Mâveraünnehir, came to Damascus and Halep cities and tried to spread Hanefî-Maturîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîdîd In the spread of graduation in Aleppo and Damascus, the contributions of Burhaneddin al-Belhî and Abu Bekir b. Ahmed al-Belhî as well as Alauddin al-Semerkandî were more than the other allies. Those who have been given the knowledge of the Qur’an, and the Qur’an, and the Qur’an, and the Qur’an, and the Qur’an, and the Qur’an, and the Qur’an, and the Qur’an, and the Qur’an. On the other hand, Sultan Alparslan and Sultan Melikshah and the Selçuklu Sultan and the Selçuklu Governors such as Nûreddin Zengi, Atsız, Tutuş and Kasîmüddevle Aksungur have also politically supported the arrival and spread of Maturidism to Halep and Damascus. In this article, we tried to reveal the contribution of the Selçuklu leaders and Hanefi-Maturidi allies to the arrival of the Maturidian to Aleppo and Damascus according to chronological order.
Field : İlahiyat
Journal Type : Ulusal
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|