Sanat bireyin ontolojik olarak var oluşunu anlamlı kılan, kuşatılan ruhun huzursuzluğunun dışa vurumu şeklinde ifade edilebilir. Ontolojik çözümleme de bu açlığın öne sürümü, dışa vurumu olan metinlerin analizinde izlenen yeni bir uygulamadır. Birçok yöntemden sadece biri olan ontolojik yöntem, divan edebiyatınınönemli nazım şekillerinden biri olan gazellere uygulanabilir ve bu yöntemle farklı çıkarımlar elde edilebilir. Roman İngarden’in varlık tabakalarının sanat eserlerinde uygulanmasıyla, İsmail Tunalı’nın Sanat Ontolojisi kitabında bahsettiği ontolojik metot, ilk kez Yavuz Bayram ve Dursun Ali Tökel tarafından divan edebiyatı metinlerine uygulanmıştır. Sanat eserini, ontik bir nesne olarak gören İngarden, bir edebiyat eserinin dört tabakadan oluştuğunu söyler. Bu dört tabaka, çalışmanın formülünü verir. Çalışmada söz konusu gazelin her beyti dört yönden incelenerek, şiir varlık tabakalarına bölünmüş, şiirden anlamsal ve sözdizimsel olarak farklı çıkarımlar elde edilmesi amaçlanmıştır. Her beyit kelime, cümle semantiği, obje, karakter ve alınyazısı tabakaları bakımından çözümlenmeye çalışılmıştır. Bu çalışmayla Nâbî’nin hikemî tarzda kaleme aldığı, anlamsal tabakalarla örülü ve varlıkların gizemli yönlerine göndergede bulunduğu “olur” redifli gazelini ontolojik yöntemle çözümleyerek hem ontolojik çözümlemenin tanınmasına, hem de farklı bir bakış açısıyla beyitlere yaklaşarak gazelin görünenin ötesi anlam şekillerinin fark edilmesine küçük de olsa katkıda bulunmak istedik.
Art can be expressed in the form of an outbreak of the unrest of the surrounded spirit, which makes the existence of the individual ontologically meaningful. Ontological analysis is also the advance version of this hunger, a new application followed in the analysis of the out-of-the-counter texts. The ontological method, which is only one of many methods, can be applied to the gazels, which are one of the important forms of the divan literature, and with this method different conclusions can be obtained. With the application of Roman Ingarden's layers of existence in the art works, the ontological method mentioned by Ismail Tunali in the Art Ontology book, was first applied to the divan literary texts by Yavuz Bayram and Dursun Ali Tökel. Ingarden, who sees the work of art as an ontic object, says that a literary work consists of four layers. These four layers give the formula of the work. The study aimed at studying each beiti of the gazelin in four directions, dividing the poem into layers of existence, obtaining different outcomes from the poem in terms of meaning and notion. Every word, phrase, object, character and citation are tried to be resolved in terms of layers. With this study we wanted to contribute to the recognition of ontological resolution, and to the recognition of the ontological resolution, and to the recognition of the transcendent forms of meaning of the appearance of the gazeline by a different point of view.
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|