User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 207
 Downloands 45
 Audio Listening 1
İÇ MEKÂN TASARIM STÜDYOSUNDA MEKÂNSAL VE KAVRAMSAL AKTARIM ARAÇLARI OLARAK RENK, ÖRÜNTÜ: YÜZEY ÇALIŞMASI ÖRNEĞİ
2020
Journal:  
The Turkish Online Journal of Design Art and Communication
Author:  
Abstract:

Ecole des Beaux-Arts ve Bauhaus tasarım okullarında yürütülen uygulamalı tasarım stüdyolarından köklenen ‘yaparak öğrenme’ metodu, günümüzde trans disipliner bakış ile eğitime hizmet eden araçlardan birini oluşturmaktadır. İç mimarlık ölçeğinde atölye eğitimi, uygulamalı olarak gerçekleştirilmekle birlikte tasarımın çıkış noktası olarak kavram gelişiminin bilişsel ve yaratıcı sürecini barındırmaktadır. Bu sürecin aktörü konumunda yer alan öğrenciler, sürece yön verecek anahtar kelimelere ulaşmayı hedeflemektedir. Böylelikle, anahtar kelimelerin karşılıklarının plan düzleminde ve mekânın üçüncü boyuttaki bileşenleriyle aktarım konusu öğrencilerin yüzleşmekte olduğu bir ‘uygulama’ sorunu olarak kabul edilebilir. Çalışmanın amacı ve konusu bu sorunsala bağlı olarak oluşum göstermiş, atölye ortamında renk ve örüntü çalışması, kavram aktarım aracı olarak değerlendirilmiştir. Örüntü ve renk çalışmalarının kavram aktarım aracı olarak iç mekân atölyesi, proje konusunda yer alan çalışmalarla desteklenmesi, Temel Tasarım Eğitimi ile bağlantı kurarak edinilen bilginin sürekliliğini sağlamak bakımından önem taşımaktadır. Araştırmanın amacı, bilginin sürekliliği ve aktarımında yer alan renk-örüntü çalışmalarının, iç mimari ölçekte önemini ve etkisini vurgulamaktır. İkinci sınıf tasarım stüdyosu kapsamında programlanmış çalışma ‘Bir Ticari İşlev için Çekirdek Mekân’ başlığı altında, kurum kimliği ile kavramsal yaklaşımın oluşturulması ve mekânsal karşılığı olan stant tasarımının arayışı hedeflenmiştir. Böylelikle atölye temasında yer alan program kapsamına on beş öğrenciyi almış, atölye sürecinin mekânsal planlama aşamasını takip eden, sekiz saat süreli sınıf içi üretimini içermiştir. Stüdyo çalışmanın tanımlı bir sürecini oluşturan bu araştırma, renk ve örüntü dilinin sonsuz olasılığını katılımcılarına aktarmayı hedefleyen pedagojik bir yaklaşımı içermiştir. Böylece çalışma sonucunda, kurum kimliği, mekân algısı, kullanıcı ve fiziki bileşenler göz önünde bulundurulmuş, kavramsal düşünme becerisinin somut anlamlandırma yolu ile geliştirilmiştir. Bu yaklaşımın ise tasarım sürecine etki ettiği gözlemlenmiş, ürün çıktı kalitesini arttırdığı sonucuna varılmıştır. İlerleyen çalışmalar için detaylı test edilme gerekliliği de çalışmanın sonuçlarından biridir.

Keywords:

In the interior design studio, mechanical and cavramsal transmission vehicles are colored, example: surface transformation example
2020
Author:  
Abstract:

The 'made learning' method, which is rooted from the applied design studios conducted at the Ecole des Beaux-Arts and Bauhaus Design Schools, is one of the tools that serve education with a trans-disciplinary view today. At the scale of the interior architecture, the workshop training is practically carried out while the conceptual and creative process of conceptual development is the starting point of design. Students in the position of the actor of this process are aimed at obtaining the keywords that will give direction during the process. Thus, the responses of keywords can be seen as a 'application' problem in which the subject of transmission with the components of the third dimension of the space is facing students. The purpose and subject of the study has been shown to form depending on this problem, the work of color and sample in the workshop environment has been assessed as a means of concept transfer. As a means of concept transmission of sample and color work, the interior workshop is of importance in terms of supporting the work involved in the project, ensuring the continuity of the knowledge acquired by connecting with the Basic Design Training. The purpose of the research is to emphasize the importance and impact of color-image studies involved in the continuity and transmission of knowledge, in the interior architecture scale. Under the title of the programmed work under the second-class design studio 'Core Space for a Commercial Function', the goal is the creation of the conceptual approach and the search for the stant design, which is a spatial reward. Thus, the workshop subject took fifteen students into the program's scope, which included eight-hour classroom production following the space planning stage of the workshop process. This study, which forms a definite process of studio study, includes a pedagogical approach aimed at transmitting the infinite possibility of color and sample language to the participants. Thus, as a result of the study, the organization’s identity, space perception, user and physical components are taken into account, the conceptual thinking ability is developed through a way of concrete understanding. This approach has been observed to the result that the design process has been influenced and the product output quality has been improved. The need for detailed testing for further studies is also one of the results of the study.

Keywords:

0
2020
Author:  
Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles






The Turkish Online Journal of Design Art and Communication

Field :   Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 535
Cite : 1.968
The Turkish Online Journal of Design Art and Communication