Bu çalışmanın amacı, Atatürk’ün ilke ve inklaplarına temel oluşturan kaynaklardan biri olan Ziya Gökalp’in “Türkçülüğün Esasları” adlı eserinde, “Milli Musıki” başlığı altında dile getirdiği, Osmanlı/Türk müziğinin Bizans taklidi ve Türk unsurlarını taşımayan sun’i bir müzik olduğu ve bundan dolayı milli müziğimizi oluşturmak için bir kaynak olamayacağı tespitinin ne derece doğru olduğunu, doğurduğu sonuçları ve tepkileri incelemek ve Çağdaş Türk Müziğinin, bu tespitler sonucu oluşan var edilme politikalarından ne şekilde etkilendiğini ortaya çıkartmaktır. Çalışmada literatür taraması yöntemi kullanılmış, elde edilen veriler tarihsel gerçeklere ve kaynaklara dayanılarak yorumlanmıştır. Bu çalışmada Ziya Gökalp’in milli müzik konusunda ortaya koyduğu fikirler ve buradaki yanlışlıklar, onunla karşıt fikirde olanlar ve onu destekleyenlerin dile getirdikleri düşüncelerle birlikte incelenmiş ve bunların karşılığındaki doğru bilgiler sunulmuştur. Mustafa Kemal Atatürk’ün, bu fikirleri, içerdiği yanlışlıklarla birlikte musıki inkılabında uygulamaktaki amacı da, zamanın gerektirdiği koşullar, kendi kişisel tercihleri ve devlet adamı kişiliği baz alınarak irdelenmiş, kaynakların desteğiyle objektif bir sonuca varılmıştır.
The purpose of this research is to analyse the question of correctness, reactions towards and consequences of the determination that “Ottoman/Turkish music is an artificial, imitation of Byzantine music and not has Turkish national elements, therefore it can not seen as a resource to create of our national music” which was said by Ziya Gökalp in his work “The Essentials of Turkism” under the title “National music”. Besides the purpose of this research is to reveal that wherein the Contemporary Turkish Music affected by national music establishment policies which constituted that result of these determinations. In this research, literature review method was used, the knowledges that acquired has been commented on the basis of historical realities and resources. In this research Ziya Gökalp’s ideas on national music and mistakes in these ideas analysed in addition to the ideas of those against him and support him and the correct knowledges has been introduced. Atatürk’s aim to execute the policies under those ideas on music revolution with their mistakes has been explicated by basing on the conditions of that time, his personal preferences and his statesman personality, reached an objective conclusion with confirmation of resources.
Alan : Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|