Kendini tanımlama biçimi olarak görülen öteki, tarihsel bağlamda bakıldığında farklı olanı anlatma biçimi olarak kullanılmaktadır. Öteki olana bakış, stereotip, damgalama, ön yargı, ötekileştirme ve dışlama şeklinde gerçekleşmektedir. İnsanlık tarihinden bu yana pek çok ötekileştirme türü ortaya çıkmış, bireyler kendilerini tanımlamak için “öteki/ötekiler” belirlemişlerdir. Çalışmada etnosentrik ötekileştirmeye maruz kalan Çingeneler ele alınmıştır. Göçebe bir topluluk olarak yaşayan Çingeneler, gittikleri her ülkede ötekileştirilmiş, pek çok dışlayıcı tanımlama ile karşı karşıya kalmışlardır. Bu çalışmanın amacı Çingenelerin yaşamış olduğu ötekileştirme problemlerine tarihsel bir izlek çerçevesinde incelemek ve bir sanat dalı olan sinemanın, Çingeneler gibi dışlanmış kişilere daha fazla eğilmesi gerektiğini vurgulamaktır. Çalışmanın amacına yönelik ise yönetmenliğini Tony Gatlif’in yapmış olduğu Korkoro (Özgürlük, Tony Gatlif, 2010) filmi ele alınmıştır. Yönetmen, filmde gerçek bir Çingene ailesinin yaşamış olduğu travmatik olayları anlatmaktadır. Korkoro filmi çalışma ile doğrudan örtüştüğü için seçilmiştir. Film çözümlemesi yapılırken ise yöntem olarak Derrida’nın dekonstrüktif yöntemi seçilmiştir. Yöntem uygulanırken New Mexico Literacy Project’in belirlemiş olduğu 5 soru üzerinden film analiz edilmiştir. Batılı filmlerin hepsi tek tek incelenmese de genel bağlamda bakıldığında Çingene kökenli olmayan yönetmenlerin Çingenelerin ötekileştirilme sorununa çok fazla eğilmedikleri açık bir şekilde görülmektedir. Bu nedenle gerek literatür çalışmasında gerekse film incelemesinde Batılı yönetmenlerin Çingenelerin ötekileştirilmesi konusunda daha fazla film yapılması gerektiği sonucuna varılmıştır.
The other, which is seen as a form of self-definition, is used in the historical context as a form of telling what is different. The other thing occurs in the form of view, stereotype, marking, preliminary judgment, selfishment and exclusion. Since the history of mankind, many kinds of self-definition have emerged, individuals have identified themselves as “other/other” to define themselves. In the study, the Chinese people who were exposed to ethnosentric self-determination were discussed. The Chongqing people who live as a community of immigrants have faced a number of exclusive identifications that have been isolated in every country they go. The objective of this study is to explore the self-development problems that the Chiens have experienced in a historic framework and to emphasize that the cinema, which is an art branch, should be more inclined to the excluded people, such as the Chiens. The film was directed by Tony Gatlif, Korkoro (Freedom, Tony Gatlif, 2010). The director tells the traumatic events in the film that a real Chinese family has lived. The Korkoro film was chosen because it was directly matched with the work. During the film analysis, Derrida’s deconstructive method was chosen as a method. The film was analyzed on the basis of 5 questions identified by the New Mexico Literacy Project. Although the Western films are not all studied individually, in general, it is clear that non-Chinese-born directors are not too inclined to the issue of the autonomization of the Chinese. Therefore, in literary work or in film review, it has been concluded that Western directors should make more films about the autonomization of the Chinese.
Alan : Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|