User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 6
 Views 105
 Downloands 12
Simülasyon Evrenine Özgü Sinema
2019
Journal:  
SineFilozofi
Author:  
Abstract:

Fransız düşünür Jean Baudrillard tarafından simülasyon evreni olarak adlandırılan günümüz dünyasında iletişim ve bilgi teknolojilerinden insanlar arası iletişime, politikadan ekonomiye, edebiyattan plastik sanatlara, resimden sinemaya kadar çeşitli alanlar oldukça köklü bir dönüşüme uğramış bulunmaktadır. Bu dönüşüm sonucunda gerçek yaşama ait olan simgesel ilişki biçimleri farklılaşarak tüketim ideolojisinin oluşturmuş olduğu, ‘eski’ye ait görünümlerin sahip oldukları anlamları yitirerek varlıklarını sürdürdükleri yeni bir evren ortaya çıkmıştır. Günümüz dünyasını açıklamak için kullanılan siyaset, ekonomi, sosyoloji, sanat gibi alanlara ait pek çok kavram da eski anlamlarını ‘kaybetmiş’ ancak bu kaybı gizlemenin bir yöntemi olarak görünümler aşırı önem kazanmıştır. Tüketim ideolojisi, kendilerine yüklenen anlamların hiç birini taşımayan ancak hâlâ bu anlamların orada bir yerlerde olduğu algısının yaratılması için oldukça elverişli bir ideolojidir.  Toplumda hâlâ üretken bir çalışmanın sürmesinin, serbestçe tüketimin ve birbirinin aynı binlerce ürün arasından seçim yapabilmenin yarattığı yanılsama, sahip olunan gerçeklik evreninin sona ermiş olduğunu gizlemenin etkili bir yoludur. Toplumsal ile olan ilişkisi oldukça güçlü olan sinema sanatının böylesi bir dönüşümden etkilenmemiş olduğunu düşünemeyiz. Simülasyon evrenini içeriği boşalmış bir görünümler evreni olarak tarif edebiliyor isek görsel bir sanat olan sinemanın yarattığı imgelerin hâlâ birer anlamı olup olamayacağını sormak zorunluluktur. Simülasyon evreninde sinema hâlâ hikaye anlatmaya devam edebilir mi? Anlatılan hikayelerin karşılığı toplumsal yaşamda ne kadar mevcuttur? Sinema ve simülasyon evreni ilişkisi üzerine yapılacak bir çalışma bütün toplumsala dair izlerin sürülebileceği bir sanat olarak bu ve benzeri düzeydeki pek çok soruya yanıt verebilir.

Keywords:

Simülasyon Evrenine Özgü Sinema
2019
Journal:  
SineFilozofi
Author:  
Abstract:

In today’s world, called the simulation universe by French thinker Jean Baudrillard, the various fields, from communication and information technologies to interpersonal communication, from politics to economy, from literature to plastic arts, from painting to cinema have undergone a very radical transformation. As a result of this transformation, a new universe emerged where the symbolic forms of relationships belonging to the real life were differentiated and the consumption ideology formed, where the "old" appearances lost their meaning and continued to exist. Many concepts of the fields such as politics, economics, sociology, art used to explain today’s world have also ‘lost’ their old meaning, but appearances have gained excessive importance as a method of hiding this loss. The consumption ideology is a very convenient ideology for the creation of the perception that no one of the meanings that are charged on them, but that these meanings are still somewhere there.  The misconception that the continuation of a productive work in society, the freedom of consumption and the possibility of each other to choose between the same thousands of products, is an effective way to hide that the possessed reality universe has ended. We can’t think that the relationship with society is quite strong and the art of cinema has not been affected by such a transformation. The simulation universe can be described as an empty appearance universe, and it is necessary to ask whether the images created by the cinema, which is a visual art, are still meaningful. Can the cinema in the simulation universe continue to tell the story? How much is the reward of the stories that are told in social life? A study on the relationship between the cinema and the simulation universe can answer many questions at this and similar level as an art where traces of the whole society can be traced.

0
2019
Journal:  
SineFilozofi
Author:  
Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles
1980




SineFilozofi

Field :   Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 333
Cite : 467
SineFilozofi