Öz: Tercüme faaliyetleriyle birlikte Yunan felsefe mirası içerisinde İslam dünyasına giren Aristo mantığına karşı Müslüman âlimler farklı tutumlar sergilemişlerdir. Gazzâlî ve takipçileri Aristo mantığını ve onun kesin bilgiye ulaşma vasıtası olan burhânı nazarî şer’î ilimler için bir yöntem/alet olarak kabul etmişlerdir. İbn Teymiyye ve takipçileri ise söz konusu mantığı İslam şeriatının yapısına ve insanın fıtratına aykırı bularak şiddetle karşı çıkmışlardır. Şâtıbî de felsefî arka plana sahip olması yanında uygulama ve sadeliğin esas olduğu selef yöntemine ve şeriatın ümmî yapısına aykırı olması gibi gerekçelerle Aristo mantığına karşı çıkmış ve alternatif olarak da manevî istikrâ yöntemini teklif etmiştir. Şâtıbî bir yöntem olarak mantığa karşı çıkmakla birlikte köken itibariyle mantık ilmine ait birçok kavram ve çıkarıma ise usûlünde yer vermiştir. Bu makalede Şâtıbî’nin mantığa itirazlarının tespit ve değerlendirilmesi yanında kullanmış olduğu mantıkî kavram ve çıkarımların izahı yapılmaya çalışılmıştır. Ayrıca Gazzâlî’nin benimsediği mantık merkezli burhân yöntemine karşı Şâtıbî’nin teklif ettiği anlam eksenli ve selef kökenli manevî istikrâ yöntemini mukayese imkânı vermesi, bu çalışmayı önemli kılan bir husus olarak değerlendirilebilir.
The Muslim allies, along with their translation activities, have shown different attitudes against Aristotle’s logic entering the Islamic world within the Greek philosophical heritage. The Gazzalians and their followers accepted Aristotle’s logic and the burhany, which is the means of his accurate knowledge, as a method for the Nazareth Sheriff sciences. Ibn Teymiyye and his followers were strongly opposed to the structure of the Islamic Charity and to the fate of man. In addition to having a philosophical background, he opposed Aristotle’s logic with reasons such as being contrary to the predecessor’s method of practice and simplicity, and as an alternative, he proposed the method of spiritual stability. In fact, it is a reasonable way to understand the logic, and it is a reasonable way to understand the logic, and it is a reasonable way to understand the logic. In this article, it is attempted to explain the logical concepts and conclusions that Shâtıbî used to identify and evaluate its objections to the logic. In addition, the logic-centered burhan method adopted by Gazzali against the Shâtıbî’s proposed means to make it possible to compare the axis and predecessor spiritual stability method, can be regarded as a matter that makes this work important.
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|