Edebiyat araştırmaları sahasında yapılan kadın çalışmaları çeşitli disiplinlerle ilişki kurularak, farklı kuram ve yöntemlerle etkileşim halinde gelişme göstermektedir. Feminist kuram ve onun metodolojisi doğrultusunda gelişen feminist edebiyat eleştirisi alanında yapılan çalışmalar da edebi eserleri tetkik ederken farklı yöntem ve yaklaşımlar kullanır. Bu eleştirel yaklaşımın ilk örneklerinde, erkek yazarların eserlerinde yaratılan kadın imgelerine odaklanılmaktadır. Tanzimat döneminin çok yönlü aydınlarından olan Ahmet Midhat Efendi’nin roman ve hikâyelerine odaklanan bu çalışmada, yazarın eserlerinde çizilen kadın karakterler dönemin meseleleri içinde çeşitli cepheleriyle ele alınmıştır. Kadın karakterlerin din, millet ve sosyoekonomik konumlarına göre nasıl temsil edildikleri, aile ve toplumdaki rollerine göre nasıl kurgulandıkları ortaya koyulmuştur. Eserlerde idealize edilerek okurlara sunulan kadın tiplerine karşılık toplum tarafından kendilerine biçilen cinsiyet rollerine aykırı davranışlar içinde bulunan kadın tiplerine dair örnekler de tespit edilerek bu dikotomi çizgisinde kadın karakterler değerlendirilmiştir. Yazarın ilk kurmaca eserini yazdığı 1870’ten son romanının yayınlandığı 1910 yılına kadar yazdığı kurmaca eserler hakkında yapılan değerlendirme sonucunda elde edilen bulgular genel hatlarıyla sunulmuştur. Bu vesileyle İkinci Meşrutiyet’ten sonra daha aktif hale gelen Osmanlı kadın hareketi öncesindeki dönemde yazarın kadınlar hakkındaki meselelere karşı takındığı tavır, yazarın kurmaca dışı eserlerinden de destek alınarak tespit edilmeye çalışılmıştır.
Women’s studies in the field of literary research are developing in interaction with different theories and methods, interacting with different disciplines. Studies in the field of feminist literary criticism, which develops according to the theory and its methodology, also use different methods and approaches while examining literary works. In the first examples of this critical approach, the focus is on the female images created in the works of male writers. In this work, focusing on the novels and stories of Ahmet Midhat Efendi, one of the diverse lights of the Tanzimat period, the female characters drawn in the writer's works have been addressed with various faces in the issues of the period. It has been revealed how female characters are represented according to their religious, national and socioeconomic positions, and how they are established according to their roles in the family and society. In the works, idealized and presented to the readers, examples of women who are in behavior contrary to the gender roles formed by the society are also identified in this dicotomy line of female characters have been evaluated. The findings obtained as a result of the evaluation of the work of the writer from 1870 to 1910 when his last novel was published were presented with general lines. In this case, the attitude of the writer to the matters of women in the period before the Ottoman women's movement, which became more active after the Second Legacy, was attempted to be identified by supporting the writer's non-creative works.
Alan : Eğitim Bilimleri; Hukuk; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|