Türk kültürünün en geniş ve en yaygın eş metni ile kollarına sahip olan Köroğlu Destanı, zengin motif ve sembolleriyle kolektif bilinç dışında önemli bir yer edinmektedir. Özellikle Doğu ya da Orta Asya anlatmaları olarak adlandırılan Özbek, Türkmen, Tacik, Karakalpak, Kazak, Orta Asya Arapları, Sibirya Tobolları anlatmaları mitolojik unsurların ağır bastığı anlatmalardır. Köroğlu Destanı’nın Doğu anlatmalarında pek çok önemli sembol olduğu gibi bu sembollerden birisi de destana boyut kazandıran “mezar” motifidir. Mezar, ilk anlamıyla ölen kişinin son mekânı olarak algılansa da aynı zamanda yeniden doğum ve başlangıç mekânı olarak da düşünülmelidir. Anne karnı, yeniden doğum mekânı, ebedî mekân, yaşamın sonu ya da başlangıcı gibi pek çok anlamı ihtiva eden mezar motifi, Köroğlu Destanı’nın Türk dünyasındaki anlatmalarında zengin içeriğiyle yer almaktadır. Çalışmamızda Köroğlu Destanı’nın özellikle Türk dünyasındaki anlatmalarından hareketle mezarda doğum ve mezara girme hadiselerine bağlı olarak mezar, yeniden doğum, ana rahmi, balinanın karnı, yuva, erginleşme vb. motifler ile doğum-ölüm, başlangıç-bitiş, aydınlık-karanlık, yeraltı-yer üstü gibi zıtlıklar değerlendirmeye tabi tutulacaktır. Böylece Türk milletinin kolektif ruhu, Köroğlu Destanı’ndan hareketle sembollerde gizlenen anlamlarıyla gün yüzüne çıkartılacaktır.
Köroğlu Destanı, which has its arms with the broadest and most common co-text of Turkish culture, takes an important place outside the collective consciousness with its rich motives and symbols. Specifically known as the Eastern or Central Asian narratives, the narratives of the Uzbek, Turkmen, Tacik, Karakalpak, Kazakh, Central Asian Arabs, Siberian Tobols are the narratives of the heavy pressure of the mythological elements. As there are many important symbols in the Eastern narrative of the Köroğlu Destana, one of these symbols is the "mosaic" motif that gives the dimension to the castle. The tomb, though first literally perceived as the last place of the person who died, should also be considered as the place of rebirth and beginning. Mother's stomach, the place of rebirth, the eternal place, the end or the beginning of life, the grave motivation, which contains many meanings, is present with its rich content in the stories of Köroğlu Destanı in the Turkish world. Our work depends on the events of birth in the tomb and entrance to the tomb by moving from the stories of Köroğlu Destanı, especially in the Turkish world, the tomb, rebirth, the mother's womb, the chest of the whale, the house, rejuvenation, etc. The motives and contradictions such as birth-death, beginning-end, light-dark, subterranean-top will be assessed. Thus, the collective spirit of the Turkish nation will be brought to the face with the meaning hidden in the symbols by moving from the Köroğlu Destana.
Alan : Eğitim Bilimleri; Güzel Sanatlar; İlahiyat; Sağlık Bilimleri; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|