XIX. yüzyılın önde gelen âşıklarından olan Seyrânî, irticalen şiirler söylemiş, atışmalarda kendi söyleyiş gücünü göstermiştir. Âşığın en önemli ve dikkat çeken yönlerinden biri de destan söylemedeki maharetidir. Bu çalışmada âşık tarzı destan söyleme geleneği hakkında kısaca bilgi verilmiş ve Seyrânî’nin destanının bu gelenek içindeki yerine dikkat çekilmiştir.Seyrânî’nin kuşlar destanı, Millet Kütüphanesi’nde bir mecmuada (34 Ae Manzum 62) ve Millî Kütüphane’deki iki cönkte (06 Mil Yz Cönk 22 ve 06 Mil Yz Cönk 99) yer almaktadır. Çalışmada âşığın ‘kuşlar destanı’ (Dastan-ı Tuyur, Destan-ı Kuş) metni okunmuş vebulunan yeni çeşitlenmelerle destan karşılaştırılarak tenkitli metin oluşturulmuştur. ‘Kuşlar destanı’ Özkul Çobanoğlu’nun yaptığı destanların tematik tasnifinde “Doğal Çevreyle İlgili Destanlar” ana başlığının “Doğal Güzelliklerle İlgili Destanlar” alt başlığına bağlı olan “Hayvanlarla İlgili Destanlar” grubunda yer almaktadır. Kuşlar hakkında söylenen destanlarda yer alan kuşların, sadece bir mısrada adı anılarak bahsinin tamamlandığı görülmektedir. Ancak Seyrânî tarafından söylenmiş olan bu metinin 45 dörtlüğünün41’inde 41 kuşun kendi ağızlarından konuşarak kendilerini anlattığı görülmektedir. Bu anlamda Seyrânî kuşlar destanını farklı bir tarzda oluşturmuştur.Çalışmada, destandaki kuşlar “yırtıcı kuşlar ve avcı kuşlar”, “kümes ve kafes kuşları”, “göçmen kuşlar”, “su kuşları”, “avlanılan kuşlar”, “yerli kuşlar” ve “mitolojik kuşlar” başlıkları altında incelenmiştir. Destan, içinde kullanılan ‘mantıku’t-tayr’ ifadesinden ve kuşları konu edinmesinden dolayı Mantıku’t-tayr’lada karşılaştırılmıştır. Seyrânî’nin, bu destanı,Mantıku’t-tayr eserinden ziyade, Hz. Süleyman kıssasının etkisiyle oluşturduğu anlaşılmaktadır.
The XIX. He is one of the most famous lovers of the century, who has spoken poems, and has shown his own speech strength in the shootings. One of the important and attractive aspects of love is the discourse in the story. In this study, a brief information has been given about the tradition of telling the love style and the place of the story of the Seyrani has been attracted in this tradition.The story of the birds of Seyrani is located in a mecmuada in the National Library (34 Ae Manzum 62) and in two cönks in the National Library (06 Mil Yz Cönk 22 and 06 Mil Yz Cönk 99) . In the study, the love's 'bird story' (Dastan-i Tuyur, Destan-i Bird) text was read and compared with the new variations of Ebulunan. The "Destans of Birds" in the thematic layout of the layout made by Özkul Çobanoğlu is included in the "Destans of Animals" group, which is linked to the subtitle of the "Destans of Natural Beauty" of the main title "Destans of Natural Beauty". The birds in the story of the birds are seen as complete by mentioning the name in a single edge. But in 41 of the 45 quarters of this text, 41 birds speak by their own mouths. In this sense, the Seyrani birds formed the story in a different way.In the study, the birds in the story were studied under the titles of "destroying birds and hunting birds", "kumbers and caves birds", "immigrant birds", "water birds", "hunting birds", "local birds" and "mythological birds". Destan is compared to Mantıku't-tayr because of the phrase 'mantıku't-tayr' used in it and the subject of the birds. This is more than an expression of the righteousness of the righteousness of the righteous. It is clear that Solomon was created by his influence.
Alan : Eğitim Bilimleri; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|