User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 3
 Views 130
 Downloands 36
Toplumsal Değişimin Ahlaki Çatlağı: Elena
2019
Journal:  
Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi
Author:  
Abstract:

 Bu çalışma, son dönem Rus Sinemasının genç kuşak yönetmenleri arasında oldukça önemli bir yeri olan Andrey Petrovich Zvyagintsev’in Elena (2011) isimli filmini, toplumsal değişimin ahlak ve vicdan kavramı üzerinde yarattığı etkiyi merkeze alarak analiz etmeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, sosyolojik çözümleme yöntemi ile filmin ele aldığı dönemdeki toplumsal değişimlere, bu değişimin simgesel temsiliyetleri olan karakterler ve onların hikâyeleri üzerinden bakılmıştır. Başta Elena olmak üzere, filmdeki tüm karakterlerin içinde olduğu zorunlu ilişkilerin yansıttığı toplumsal değişim aynasının çatlaklarında, vicdan ve ahlak kavramlarının çarpıcı bir biçimde sorgulandığı görülmektedir. Platon’dan Aristoteles’e, Spinoza’dan Kant’a birçok felsefeci tarafından çeşitli bağlamlarda tartışılmış olan ahlak felsefesinin en dikkat çekici tartışmalarından birisi Friedrich Nietzsche tarafından şekillendirilmiştir. Ahlakın, güç istenci ile olan ilişkisine vurgu yapan yaklaşımı ile oldukça farklı bir bakış açısı ortaya koyan Nietzsche’nin görüşleri eleştirel bağlamda ele alınmış ve ahlaki özne olması beklenen insanın, hızla değişen bir toplumsal yapı içerisinde, vicdanını neye göre temellendireceği sorusuna film üzerinden yanıt aranmıştır. Çalışmanın savı, bu soruya ancak ilgili toplumsal yapı ve güç ilişkilerinin analizi ile yanıt bulunacağıdır. Yani bireyde tezahür eden bir sorun başlı başına ahlakı tartışmak için yeterli bir ölçüt olmadığı gibi, kişilerarası ilişkilerin ahlaki bağlamda tartışılacağı en doğru eksen, toplumsal yapı ve güç ilişkilerinin kendisidir. Daha önce yönetmiş olduğu Vozvrashchenie (Dönüş) ve Izgnanie (Sürgün) filmleriyle, insan odaklı hikâyelere toplumsal bir çerçeveden bakmayı ustalıkla başarmış olan Zvyagintsev’in bu filminin sadece Rusya’da değil, tüm dünyada küreselleşme etkisiyle yaşanan toplumsal değişimin bireyler ve toplumsal ilişkiler üzerinde yarattığı sonuçları ahlaki bağlamda tartışmaya açması bakımından evrensel bir nitelik taşıdığı düşünülmektedir.

Keywords:

Toplumsal Değişimin Ahlaki Çatlağı: Elena
2019
Author:  
Abstract:

This study aims to analyze the film Elena (2011) by Andrey Petrovich Zvyagintsev, a very important place among the young-generation directors of the recent period of Russian Cinema, by focusing on the impact of social change on the concept of morality and conscience. In the study, the method of sociological analysis and the social changes in the period the film dealt with, the characters who are the symbolic representations of this change and their stories. First of all, in the breaks of the social change mirror, which reflects the obligatory relationships in which all the characters in the film, including Elena, the concepts of conscience and morality appear to be challenged in a stunning way. From Platon to Aristotle, from Spinoza to Kant, one of the most remarkable discussions of moral philosophy, which was discussed in various contexts by many philosophers, was shaped by Friedrich Nietzsche. Nietzsche’s opinions, which showed a very different perspective with the approach that emphasizes the relationship of the morality with the power desire, were discussed in a critical context, and the question of the person who is expected to be the moral essence, in a rapidly changing social structure, was sought to be answered through the film on the basis of what his conscience would be based on. The argument of the study is that this question will only be answered by the analysis of the relevant social structure and power relationships. Thus, as a problem that manifests itself in the individual is not a sufficient measure to discuss morality, the most accurate axis in which interpersonal relations will be discussed in the moral context is the social structure and power relations themselves. With his previous film Vozvrashchenie (Return) and Izgnanie (Excursion), Zvyagintsev’s film, who has managed to look at human-focused stories from a social framework, is believed to have a universal character in terms of opening to the debate in the moral context the social change that is experienced by the influence of globalization not only in Russia, but all over the world on individuals and social relations.

0
2019
Author:  
Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles






Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi

Field :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 551
Cite : 4.952
2023 Impact : 0.259
Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi