Deleuze’ün “kadın-oluş”, “Organsız Beden” ve “arzulayan makine” kavramları feminist felsefeciler tarafından yeniden ele alınmış ve Jardine, Irigaray gibi felsefeciler, bu kavramlara eleştirel yaklaşmışlardır. Alanyazında bu çalışmalar Deleuzyen feminizmin çıkış noktası olarak kabul edilmiştir. Jardine, Irigaray’a da gönderimde bulunduğu çalışmalarında “Organsız Beden” kavramının, kadın bedeninin ataerkil sistemle neredeyse benzer biçimde konumlandırılmasına neden olduğuna dikkat çeker ve bu kavramlara ilişkin tarafsızlık, cinsiyetsizleştirme gibi savların kadın bedeninin yeniden eril tahakküm altına alınmasına kapı araladığını ileri sürer. Braidotti ise “kadın-oluş” kavramının feminist kuram ve hareketin eleştirdiği eril bakışı göz ardı ettiğini savlar. Çalışmamızda bu kuramsal temelden hareketle Yeşim Ustaoğlu’nun Tereddüt (2016) adlı filmindeki kadın karakterlerin deneyimlerinin Deleuzyen feministler tarafından irdelenen kavramlar çerçevesinde çözümlenmesi amaçlanmıştır. Yöntem olarak nitel araştırma yöntemlerinden içerik çözümlemesi seçilmiştir. Ustaoğlu, kadını cinsel nesneye indirgeyen ya da “arzulayan makine” olarak gören erkek karakterler aracılığıyla eril bakışı ifşa ederken ataerkil normlarla kuşatılmış bir kültürde yaşayan iki kadının deneyimlerini, yaşadığı travmaları yansıtır. Filmin iki temel kadın karakteri psikiyatrist Şehnaz ve çocuk yaşta evlendirilmiş Elmas, çok farklı kültürlerde yetişmiş gibi görünse de iki kadın aynı ataerkil toplumda yaşamaktadır ve buna koşut biçimde bedenleri ve cinsellikleri ataerkil sistem tarafından biçimlendirilmiştir. Bir kadın yönetmenin kamerasından kadın deneyimlerinin yansıtıldığı ve eril bakışın ifşa edildiği Tereddüt filmi, Deleuzyen feministlerin yeniden ele aldığı kavramları bir kurmaca gerçeklik üzerinden sorgulama olanağı sağlarken söz konusu çalışmalarda sunulan eleştirilerin haklılığını da ortaya koymaktadır.
Deleuze’s “woman-being”, “organic body” and “wanted machine” concepts have been re-treated by feminist philosophers, and philosophers like Jardine, Irigaray, have critically approached these concepts. In the field, these studies have been considered as the starting point of Deleuzyen feminism. Jardine also points out that in his studies to Irigaray, the concept of "organic body" has caused the positioning of the female body in almost the same way as the atherical system, and claims that the neutrality of these concepts, such as dissexuality, has opened the door to the re-elimination of the female body. Braidotti claims that the concept of "woman-being" has neglected the feminist theory and the eril view criticised by the movement. In our study, the aim of this theoretical basis is to resolve the experiences of the female characters in the film Tereddüt of Yeşim Ustaoğlu (2016) in the framework of the concepts argued by the Deleuzyen feminists. The method is selected from the quality research methods. The Master's Child reflects the experiences of two women living in a culture surrounded by patriarchal norms, the trauma they live through male characters who lower the woman to a sexual object or see her as a "wanted machine". The two main female characters of the film are the psychiatrist Shehnaz and the Elmas, married in childhood, although it appears to have grown up in very different cultures, two women live in the same parent society and in this way their bodies and sexualities are shaped by the parent system. The film Injury, in which a female director’s camera reflects the female experiences and reveals a bright look, gives the possibility to question the concepts that Deleuzyen feminists re-interpret through a fictional reality while also reveals the righteousness of the criticisms presented in these studies.
Alan : Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|