Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 1
 Görüntüleme 58
 İndirme 9
OSMANLI MERKEZ TEŞKİLATINDA ULEMANIN MANSIBININ ŞEYHÜLİSLAM VE KADI KARARLARI BAĞLAMINDA TAHLİLİ
2019
Dergi:  
Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Yazar:  
Özet:

Mutlâkî yetkinin hükümdara ait olduğu Osmanlı Devleti’nde yönetim merkezden icra edilmekteydi. Buna binaen de ülkeyi idare etme hakkı Osmanlı soyundan gelen ve hükümdar olabilecek kişilere aitti ve başka bir aileye verilemezdi. Osmanlı merkez teşkilatı bütün idarenin başında olan hükümdar ve onun sarayı çerçevesinde şekil almaktadır. Merkezi yönetim biçimini oluşturan bu idare şeklinde yönetimin bütün unsurları başkenttedir. Bu unsurlar ise tepede hükümdar olmak üzere Divan-ı Hümayun’dur. Hükümdarların yetkileri şer’i ve örfi kurallara dayanırdı. Örfe uygun kurallar ki bunlar sosyal ve ekonomik hayatı düzenlerdi. Hükümdar ağzından yazılır ve bunlara kanunname, ferman tesmiye edilirdi. Osmanlı hükümdarları hukuka riayet etmişler, hukuk-u şeriattan ayrılmamaya çalışmışlardır. Şeriatın hüküm koyduğu bir alan ya da konuda hükümdarın yeni bir düzenleme yapma yetkisi yoktur. Bundan dolayıdır ki hükümdarın otoritesi ulemanın onayı ile sınırlandırılmaktadır. Hükümdarın yetkileri İslam hukukunun koyduğu ölçüleri aşmamış ve hükümdarlar karar noktasında iktiza ettiğinde ulemadan faydalanmış, kararların şeriata tenasübü hususunda şeyhülislamdan onay almışlardır. Osmanlı Devleti’nde bütün dini meseleler ve işler ilmiye sınıfı ve bu sınıfın en yüksek mansıbında bulunan şeyhülislam tarafından yürütülmüş, hukuki işler ise kadılarca şer’i ve örfi kanunlar çerçevesinde karara bağlanmıştır. Fatih kanunnamesinde şeyhülislamdan ulemanın başı olarak bahsedilmektedir. Bu mansıp şeyhülislamların fetva verme vazifesine ve liyakatine sahip olmalarına binaen bu yüksek mertebelerine hürmeten ihzar edilmişti. Hükümdar ve divan yapacağı işlerin dine uygun olup olmadığı konusunda şeyhülislamdan fetva almıştır. Bu fetva bazen hükümdar kararlarına uyarken bazen de muarız olmuştur.

Anahtar Kelimeler:

In the Ottoman Central Council, the Manasib of Uleman is linked to the judgment and the decision of Kadi
2019
Yazar:  
Özet:

In the Ottoman state where the happy power belonged to the rule was executed from the administration center. The right to govern the country was the right of those who came from the Ottoman descendants and could be the ruler and could not be given to another family. The Ottoman central organization is formed in the framework of the rulers and his palace, who are at the head of the entire administration. All the elements of the administration in the form of the central management form are in the capital. This is the rule of the mountains, the rule of the mountains. The powers of the rulers were based on the rule and the rule of sheriff. These are the rules that regulate the social and economic life. The king was written by his mouth, and the law, the ferman, was given to them. The Ottoman rulers followed the law and tried not to leave the Charter. The ruler has no authority to make a new regulation on a territory or subject that the Charter determines. The authority of the king is limited to the authority of the king. The powers of the ruler did not exceed the measures established by the Islamic law, and when the rulers took the decision, they took advantage of the ulem, and they received the approval of the sheriff on the charity of decisions. All religious matters and affairs in the Ottoman State were carried out by the scientist class and this class, and the legal affairs were determined by women in the framework of the law of sher and arfi. In the law of Fatih he is referred to as the head of the uleman. This is the highest level in the world, and the highest level in the world, and the highest level in the world, and the highest level in the world. The king and the divan have taken the fetva from the shaykhulism about whether the works they will do are appropriate to the religion. This fetva has sometimes been misleading while following the rulers' decisions.

Anahtar Kelimeler:

2019
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 303
Atıf : 468
2023 Impact/Etki : 0.185
Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi