Ouml;ZET Tuuml;rk edebiyatının temel sorunsalı genel olarak toplumsal yapıyı anlama/anlamlandırma suuml;reccedil;leriyle pekişmiş ve gelişmiştir. Tuuml;rk romanı kuruluş douml;neminden itibaren modernlik/gelenek ccedil;erccedil;evesi iccedil;inde var olmuş ve bu ouml;zelliğini 1980rsquo;li yıllara kadar muhafaza etmeyi başarmıştır. Toplumu anlamak ve onu douml;nuuml;ştuuml;rmek şeklindeki ldquo;muuml;hendislikrdquo; algılaması, edebiyat geleneğimizi youml;nlendirmiş ve yazarlarımız bu gelenek iccedil;inde eserler ortaya koymuşlardır. Oktay Akbal da Tuuml;rk duuml;şuuml;nce geleneğinde siyaset-edebiyat gerilimi bağlamında, pozitivist/seccedil;kinci ve ilerlemeci bir ccedil;izgide yer almıştır. Akbalrsquo;ın duuml;şuuml;nsel boyutunun bir yanını modernist gelenek oluştururken, diğer gelenek bununla ccedil;elişik olan muhafazakacirc;r kimlik iccedil;inde tecessuuml;m eder. Akbal bir yandan değişim ve ilerlemeyi savunurken, diğer yandan da bu değişim ve ilerlemenin sonuccedil;larından ouml;nemli şekilde rahatsızdır. Bu yazı birbiriyle ccedil;elişik duran bu iki geleneğin Tuuml;rkiyersquo;deki gouml;ruuml;nuuml;muuml;nuuml; Oktay Akbal ouml;rneğiyle ortaya koymayı amaccedil;lamaktadır. Anahtar Kelimeler: Oktay Akbal, Kemalizm, modernlik, muhafazakacirc;rlık, İstanbul. nbsp; ABSTRACT The basic problem of Turkish literature has often developed and gained strength with the processes of understanding/explaining the social structure. Turkish novel has always existed within the framework of modernity/tradition, also managing to preserve this characteristic until the 1980s. The perception of lsquo;engineeringrsquo;, which is understanding the society and transforming it, has shaped our literary heritage and our authors have produced within this tradition. Oktay Akbal has also taken place in politics-literature tension within the Turkish thinking heritage, following a positivist/elitist and progressive line. This tradition forms one side of Akbalrsquo;s philosophical dimension while the other tradition appears in the conservative identity in disagreement with this tradition. While Akbal supported the change and progress on one hand, he also felt rather uncomfortable about the results of this change and progress. This paper is intended to reveal the appearance of these two traditions, which seem to contradict with each other, under the example of Oktay Akbal. Key Words: Oktay Akbal, Kemalism, Modernism, Conservatism, İstanbul.
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|