Ouml;Z Makalede ilk defa olarak buuml;yuuml;k Azerbaycan şairi Seyid İmadeddin Nesimirsquo;nin (1360-1417) millicirc; mensubiyeti hususundaki kanıtlar, suuml;bjektif muuml;lahaza ve tartışmalar souml;z konusu edilmiştir. Temel kaynaklar ve araştırmalarda Nesimi ccedil;eşitli milletlere (ldquo;Tuuml;rkmanrdquo;, ldquo;Tuuml;rkrdquo;, ldquo;Farsrdquo;, ldquo;Araprdquo;, ldquo;Tuuml;rkmenrdquo;, ldquo;Azerirdquo;, ldquo;Azerbaycanlırdquo;) mensup duuml;şuuml;nuuml;r olarak takdim edilmiştir. Yazarların ihtimali uuml;ccedil; esas kanaat uuml;zerinde temelleşmiştir: 1) Seyyid sıfatının şairin kouml;kenine gouml;re Muhammed Peygamberin neslinden gelmesinin gouml;stergesi sayılması; 2) şaire ait olunan değişik nispeler (doğum yeri); 3) onun Tuuml;rkccedil;e divanın dil accedil;ısından ouml;zelikleri. Nesimirsquo;nin ccedil;ağdaşları ndash; Arap tarihccedil;isi İbn Hacer el-Askalani ve muuml;rşidi Fazlullah Neimirsquo;nin ona Tebrizi nispesini ait etmesinden hareketle şaire ait olunan doğum yeri ve ccedil;eşitli millicirc; mensubiyetleri iccedil;erisinde Tebrizli ve Azerbaycan Tuuml;rkuuml; olmasının tarihi gerccedil;eğe daha uygunluğu ispatlanmıştır. Temel kaynaklarda ve şairin kendi şiirinde onun millicirc; mensubiyeti ldquo;Tuuml;rkmanrdquo; olarak geccedil;mektedir. Şairin doğum yeri ve bu Tuuml;rkman aşiretlerinin Afrika ve Asyarsquo;da, aynı zamanda Azerbaycanrsquo;da geniş arazilerde meskunlaştığı gerccedil;eğine ait tarihicirc; dayanakları gouml;z ouml;nuuml;nde bulundurarak bouml;yle bir sonunca vardık ki, ccedil;ağında ldquo;Tuuml;rkmanrdquo; adlandırılan Nesimirsquo;nin dolaysız olarak varisleri Azerbaycan Tuuml;rkleridir. Anahtar Souml;zcuuml;kler: Nesimi, orta ccedil;ağ kaynakları, nispe, milli kouml;ken nbsp; ABSTRACT: There are investigated and compared for the first time the facts and, subjective reasoning and disputes about national belonging of great Azerbaijan poet Seyyid Imadeddin Nassimi (1360-1417) in this article. In primary sources and proceedings Nassimi has been submitted as the thinker of various nationalities ("Turkman", ldquo;Turkrdquo;, "Persian", "Arab", "Turkmen", "Azeri", "Azerbaijanian"). The assumptions of authors were based on three major factors: 1) the epithet ldquo;Seyyidrdquo; specifying his origin from descendants of Prophet Mohammed; 2) nisbe (a place of birth), assigned to the poet; 3) the language features of his Turkic divan. Itrsquo;s proved that, among different opinions about the birthplace and a national belonging of the poet the most authentics are Tebrizi and the Azerbaijan Turk. These data that is authentic, because indicated in the works of his contemporaries ndash; the Arabian historian Ibn Hecer al-Eskalani and his tutor Fazlullah Neimi). In primary sources and poetrsquo;s own works his origin is mentioned as "Turkman". Taking into account the poetrsquo;s birthplace and the historical facts that in Middle Ages these Turkic tribes were widely distributed in Africa and Asia, and also in Azerbaijan, we came to a conclusion that successors of those turkmans are present in turkis of Azerbaijan being direct heirs of Nassimi. Keywords: Nassimi, medieval sources, a place of birth, national belonging
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|