Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 97
 İndirme 18
Sahâbî Urve b. Mes‘ûd es-Sekafî’nin Hayatı
2020
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Hz. Peygamber’in sahâbîlerinden bir tanesi Tâifli Sakîf kabilesinden Urve b. Mes‘ûd’dur. O, kabilesinin en önde gelenlerinden birisidir. O, Sakîf kabilesinin Ahlâf koluna mensuptur ve bu kolun yöneticisidir. Urve Mes‘ûd’un nesebi, Kasî’ye (Sakîf) kadar ihtilafsız bilinmektedir. Onun künyesi Ebû Ya‘fûr bir rivayate göre de Ebû Mes‘ûd’dur. Urve’nin babası da önemli bir şahsiyet-tir. O da kabilesinin reislerindendir ve Ficar savaşlarında Sakîf kabilesinin Ahlâf koluna komu-tanlık yapmıştır. Urve’nin annesi ise Mekkeli Ümeyyeoğullarından Sübey‘a bint Abdüşems’dir. Böylece Urve’nin hem Ümeyyeoğulları ile hem Hz. Peygamber ile akrabalık bağı olmaktadır. Dolayısıyla nesebi, babası ve annesi itibariyle Urve, çok önemli bir konuma sahiptir. Onun Mekke ve Kureyş ile ilgisi de bu konumunu güçlendirmektedir. Kaynaklarımızda Urve b. Mes‘ûd’un doğum tarihi veya vefat yaşı ile ilgili bir bilgi bulunamamıştır. Kabilesinin reisi olu-şuna, vefat ettikten sonra oğlunun Müslüman oluşuna bakıldığında Müslüman olduğunda orta yaşın üzerinde olması muhtemeldir. Urve b. Mes‘ûd’un evlilikleri ile ilgili bilgi de azdır. Onun Müslüman olmadan önce on eşi olduğu rivayet edilmektedir. Müslüman olduktan sonra Hz. Peygamber dört eşini seçmesini istemiştir. Onun dört eşinden bir tanesi Ebû Süfyan’ın kızıdır. Ancak onun eşlerinin isimleri ile ilgili net bilgiler yoktur. Onun erkek çocuklarının isimleri Âsım, Ebû Mürre, Muaviye, Ebû Müleyh, Davud, Hemmâm ve Hişâm; kız çocuklarının isimleri Hz. Ali ile evli olan Ümmü Saîd ve Halime’dir. Hudeybiye Antlaşması öncesinde onun elçilik görevi yaptığını görmekteyiz. Onun elçilik görevi, konumunun üstünlüğünü ortaya koymakta-dır. Ayrıca bu elçilik, barış görüşmelerinde çok etkili olmuştur. Burada Mekkeliler ile olan akrabalık bağını gündeme getirmiştir. Hz. Peygamber ile kendisinin konuşmasının faydalı olacağını söylemiştir. Mekkeliler de ona olan güvenlerini açıklamışlardır. Bu elçilik esnasında iki tarafın da savaştan uzak durması gerektiğini ifade etmiştir. Bu bağlamda Mekkelilere, Hz. Peygamber’in etrafındakilerin ona çok bağlı olduklarını; Hz. Peygamber’e ise etrafındaki insan-ların hemen dağılacağını söylemiştir. Elçiliği, onun herkes tarafından sözü dinlenilen, itibar edilen, zeki ve ikna kabiliyeti yüksek bir kişi olduğunu göstermektedir. Urve, sahâbenin Hz. Peygamber’e olan bağlılığını gözlemlemiştir. Bu bağlılığın hiçbir hükümdar ve çevresindeki-lerde olmayacağını itiraf etmiştir. Bu gözleminin, onun Müslümanlığında etkili olması muhte-meldir. Mekke’nin fethi ve ardından yaşananlar, Tâiflileri endişeye sevk etmiştir. Bu sebeple Tâifliler, Huneyn Savaşı’nda Hevâzinlilerle birlikte Müslümanlara karşı savaşmışlardır. Bu esnada Urve b. Mes‘ûd ile Gaylân b. Seleme’yi bazı savaş araç ve tekniklerini öğrenmeleri için Yemen’in Cüreş şehrine göndermişlerdi. Bu sebeple ikisi de Huneyn ve Tâif gazvelerine katıla-mamışlardı. Hz. Peygamber Tâif kuşatmasına son verip Medine’ye döndü. Bu esnada Urve ve arkadaşı da Yemen’den döndü. Rivayetlere göre Hz. Peygamber Medine’ye dönüş yolunda veya Medine’ye varınca Urve onun yanına gitti ve Müslüman oldu. Bazıları onun İslam’a giriş tarihi ile ilgili Hz. Ebû Bekir’in hac emirliği görevinin öncesi veya sonrasını söylerler. Ancak rivayet-ler incelendiğinde onun Hz. Peygamber’in Tâif muhasarasından 4-5 ay sonra, Tebük seferinden 3-4 ay önce 9/630 yılı Rebîulevvel veya Rebîulâhir (Temmuz veya Ağustos) ayında Müslüman olduğu söylenebilir. Urve’nin Müslüman olmasıyla ilgili temel kaynaklarımız “Allah, Urve’nin kalbine İslâm’ı ilham etti ve üzerinde bulunduğu hali değiştirdi. Bu hali ile Rasûlullah’ın yanına gitti ve Müslüman oldu.” der ve belirli bir sebep belirtmezler. Ancak sonraki dönemde onun Müslüman oluşuyla ilgili Necran’a ticaret için yaptığı yolculukta yaşadıkları sebep gösterilir. Bu yolculukta gizemli iki genç kız ve Necran’daki rahip son peygamberin çıktığını Urve’ye söyler. Onlar, Urve’nin ona tabi olması gerektiğini de belirtirler. Urve de dönüşte Müslüman olur. Bu rivayet hem senet hem metin itibariyle problemlidir. Urve, Müslüman olduktan sonra kavmini İslam’a davet için Hz. Peygamber’den izin istemiştir. İlk etapta Hz. Peygamber, Tâiflilerin İs-lam’a karşı kibirli karşı duruşundan dolayı bunu kabul etmek istememiş ve Urve’ye Sakîflilerin kendisini öldürebileceğini söylemiştir. Nitekim Urve, Hz. Peygamber’in izniyle şehrine gitmiş ve onları İslam’a davet etmiştir. Onlar kabul etmemişler ve kötü sözler söylemişlerdir. Ertesi sabah Urve sabah ezanı okumuş, halkı onu öldürmüştür. Hz. Peygamber tarafından Hz. İsa’ya benzetilen Urve b. Mes‘ûd es-Sekafî’nin Zuhruf suresinde ifade edilen “iki şehrin büyüğünden birisi” olduğu genel olarak kabul edilmiştir. Birkaç gün Müslüman olarak yaşayabilen ve kavmi tarafından şehit edilen Urve’den sadece iki tane zayıf rivayet nakledilmiştir.

Anahtar Kelimeler:

Saha’bî Urve b. Mes’ûd es-Sekafî’nin Hayatı
2020
Yazar:  
Özet:

by Hz. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) was the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). He is one of the leading members of his tribe. He belongs to the Ahlâf's arms and this is the leader of the arms. And it is known that the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship. Their womb is Abû Ya’fûr, according to a rivayate, and Abû Mesûd. The father of Urve is also an important person. He was one of his tribes, and in the Ficar war he made a commo-test to the Ahlâf arms of the Saqîf tribe. The mother of Urve is the bint of Abdeslam from the sons of Mekeli Ummieye. And the sons of Urve, and the sons of Urve. The Prophet and the Prophet are associated. Therefore, Urve, in terms of his father and mother, has a very important position. His relationship with Mekka and Kureyş also strengthens his position. There is no information in our sources about the date of birth or age of death of Urve B. Mes’ûd. His tribe is over the middle age when his son is considered to be a Muslim after his death. There is little information about the marriage of Urve B. Mesûd. He had ten wives before he became a Muslim. After being a Muslim. The Prophet asked him to choose four wives. One of his four wives is the daughter of Abu Sufyan. But there is no clear information about the names of his spouses. His sons are named Asim, Abu Murra, Muaviye, Abu Mullah, David, Hemmam and Hisham, and his sons are named Hz. He is married to Ali and the people of Sa’id and Halime. We see that he was the ambassador before the Hudeybiye Treaty. His mission is to demonstrate the superiority of his position. This embassy has also been very influential in peace talks. He has brought the family with his family here. by Hz. He said that his conversation with the Prophet would be helpful. They also expressed their confidence in him. During this mission, he said both sides should avoid the war. In this context, the Hs. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the Prophet (peace and blessings of Allah). The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said that the people around him would be dispersed. His mission shows that he is a person with a high capacity of wisdom and conviction, who is rested by the word, recognised by everyone. Urve, the HZ of Sahâben. He observed his devotion to the Prophet. He acknowledged that this commitment would not be held by any rulers and surroundings. This observation is clear that it is effective in his Muslims. The victory of Mekka and what happened after it has brought the Tâfli to fear. For this reason, the Taifles fought against the Muslims in the Huneyn War with the Hevazins. During this time, Urve b. Mes'ûd and Gaylân b. Seleme had been sent to Yemeni's city of Kuresh to learn some of the war tools and techniques. So they were not the two of Huneyn and Tâf. by Hz. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) returned to Medina. During this time, Urve and his friend returned from Yemen. According to the HZ. When the Prophet returned to Medina or arrived in Medina, Urve went to him and became a Muslim. Some of them are related to his entry into Islam. They say the order of the Hajj before or after the task of the Hajj. But when the rivers are examined, he has After 4-5 months of the Tâf accounting, it can be said that the Prophet was a Muslim in the month of Rebîulevvel or Rebîulâhir (July or August) of the year 9/630 3-4 months before the Tebuk journey. Our basic sources about Urve's being Muslim "Allah inspired Islam into Urve's heart and changed his status on it. And he went to Moses, and he became a Muslim.” They say and do not specify a specific reason. But in the subsequent period, the reason why he lived in his journey for trade to Necran regarding the formation of Muslims is shown. During this journey, two mysterious young girls and the priest in Necran tell Urve that the last prophet came out. They also indicate that Urve should be subjected to it. It will be a Muslim return. This is a problem with both the sign and the text. Then he called the people to Islam after he became a Muslim. He asked for permission from the Prophet. The first phase is Hz. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) did not want to accept this because of the arrogant opposition of the Taifles to Islam, and said to Urve that the Saffles could kill him. It is Urve, Hz. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) went to the city with his permission and invited them to Islam. They did not accept, and they said evil words. The next morning, Urve read the exhortation, and the people killed him. by Hz. by the Prophet Hz. It is generally accepted that Urve b. Mes’ûd es-Sekafî, compared to Jesus, is “one of the greatest of the two cities” expressed in the Zuhruf Sura. Only two weak rivages were transmitted from Urve, which was able to live as a Muslim for a few days and was witnessed by his people.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler












Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.536
2023 Impact/Etki : 0.12
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi