Asırlara damga vuran gücün rengine göre her asırda bir meta revaç bulur. Eğer baskın gücün dayandığı değerler hakkı esas alıyorsa sosyal yapıda bunun yansımaları da ona göre müsbet olarak tezahür eder. Yok, eğer gücü esas alıyor ve kuvvete öncelik veriyorsa toplumdaki etkileri de hakkaniyetin geri plâna itilmesi şeklinde olur. Osmanlı Barışı olarak bilinen ve Osmanlı Devleti’nin dünyada belirleyici güç olduğu dönemde güç hakka ram oluyor, fazilet menfaati önceliyordu. Yardımlaşma sadece İslâm’la sınırlı kalmıyor, meyvelerini tüm insanlığa uzatıyor; hayat ise güçlülere yaşama hakkı verirken, zayıfları doğal seleksiyona uğratan bir savaş olmaktan çıkıyordu. Dünyada ahlâki değerler güç kazanıyor, nefsi tatmin olarak özetlenebilecek zevkçilik veya hedonizm yerini değerleri yücelten hüdaperestliğe ve ruhi olgunluğa bırakıyordu. Osmanlı Devleti temsil ettiği değerlerle birlikte geri çekilmeye başlayınca, dünya siyasetinde Batı ve Batı medeniyetinin değerleri öne çıkmaya başladı. Batı medeniyeti ise dayandığı felsefi değerler itibariyle arzî ve arızi özellikler taşıdığından seküler bir dünyayı önceledi. Yâni hakkı değil, kuvveti esas aldı. Faziletin yerine menfaati, kardeşliğin yerine ırk birliğini koydu. Artık hayat bir savaş meydanı idi. Zayıfın her şeyi güçlünün ganimeti olacak; güçlü yaşayacak, zayıf yok olacaktı. Dünyaya nizam veren bu iki anlayıştan ikincisi maalesef Batı ile sınırlı kalmadı, Batının gücüne ve medeniyetine perestiş eden ülkeler tarafından da kabul görüp taklit edilmeye başlandı. Türkiye de bu tuzağa düşen ülkelerden biri olarak amme hizmeti görenlerin önce yeminlerinde, daha sonrada mevzuatlarında “ahlâki değerler” çıkarılarak onun yerine “seküler ilkeler” ikame edildi. Sonuç olarak dünyada ve ülkemizde kamu hizmetinde hak ve adaletin temini zorlaşırken; haksızlık, yolsuzluk ve benzeri gayrı meşru işler önlenemez hale geldi. Dış kontrolü esas alan seküler anlayışın, vicdani iç kontrolü ihmal ettiği müddetçe de başarılı olması mümkün gözükmemektedir.
According to the color of the power that shines the centuries, a meta revaç is found in every century. If the values on which the dominant power is based on the right, then in the social structure, its reflections also manifest themselves as a must. No, if the power is based and priority is given to the power, the influence in society will also be in the form of the retreat of justice. The time known as the Ottoman Peace and the Ottoman State was the determining power in the world, power is right-wing, and the benefit of phasilet was priority. The aid is not limited only to Islam, it extends its fruit to all mankind; while life gives the weak people the right to live, the weak people come out of a war that is naturally selected. The moral values in the world gain power, and the pleasure or hedonism, which can be summarized as self-satisfaction, replaced the values from praise to humility and spiritual maturity. When the Ottoman State began to retreat along with its values, the values of Western and Western civilizations began to appear in the world politics. The western civilization, however, has preceded a secular world because it carries desirable and aristocratic characteristics according to the philosophical values on which it is based. It is not the right, but the power. Instead of fatigue, he placed the benefit, the fraternity, the race unity. Life was a battlefield. Every weak thing will be the power of the strong; the strong will live, the weak will disappear. The second of these two concepts that gave rise to the world, unfortunately, has not been limited to the West, and has also been accepted and imitated by the countries that permeate the power and civilization of the West. Turkey, as one of the countries falling into this trap, was first sworn in the swears of those who saw the amme service, and later in the legislation, "moral values" were drawn out and "secular principles" were replaced by it. As a result, in the world and in our country the provision of justice and justice in public service has become more difficult; injustice, corruption and other unlawful actions have become unprecedented. The secular understanding that is based on external control does not seem possible to succeed as long as it ignores the internal control of consciousness.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|