Feminist sinema anlayışı ekseninde değerlendirilebilecek filmlerin giderek artışı feminist hareketin gelişimiyle paralel olarak ilerlemektedir. 1970’li yıllardaki feminist hareketin dil, kültür gibi alanlarda sorguladığı yapıların eleştirel analizi 80’li ve 90’lı yıllarda yaratıcı kadın öznenin birçok alanda kendi çerçevesini ve yöntemini oluşturmasını sağlar. Bu süreç sinema alanında da kadın yönetmenlerin farklı anlatı kalıpları yaratmasının da önünü açmıştır. Kadın yönetmenlerin kendi anlatı kalıplarıyla sinema tarihini çeşitlendiren yaratıcı eserlerinin yaratıcı kadın özne konumu açısından eleştirel bir analizinin yapılması bu çerçevede önem arz etmektedir. Bu çalışmada Mikhail Bakhtin’in diyaloji, çok dillilik, çokseslilik, karnaval, zaman uzam (kronotop) gibi kavramlarının feminist kuramla kesişen noktaları çerçevesinde Céline Sciamma’nın yönettiği Portrait De La Jeune Fille En Feu (Alev Almış Bir Genç Kızın Portresi, 2019) adlı filmin analizi yapılacaktır. Bu kapsamda öncelikle sanat alanında yaratıcı kadın öznenin konumu, temsili tartışılacak, ardından filmin toplumsal cinsiyet eksenindeki çelişkilerin eleştirel çerçevesinin altı çizilerek, yerine oluşturulmak istenen perspektifin ana hatları ele alınacaktır. Oluşturulmaya çalışılan yeni perspektifin analizinde Bakhtin’in vurguladığı kavramlar yol gösterici olacaktır. Alev Almış Bir Genç Kızın Portresi filmi metin analizi yöntemiyle değerlendirilerek yaratıcı kadın öznenin çerçevesi ve oluşumu tartışmaya açılacaktır
The increasing number of films that can be evaluated in the axis of the feminist cinema is progressing parallel to the development of the feminist movement. The critical analysis of the structures the feminist movement in the 1970s questioned in the fields such as language, culture, and in the 1980s and 1990s the creative female essence created its own framework and method in many fields. This process in the field of cinema also opened for women director's creation of different narrative patterns. In this context, it is important to make a critical analysis of the creative works of the female director who diversify the history of the film with their own narrative patterns; the creative female substance position is critical. In this study, Mikhail Bakhtin’s concepts such as dialogue, multilinguality, multilinguality, carnival, time extension (chronotop) will be analyzed by Céline Sciamma’s Portrait De La Jeune Fille En Feu (Portrait of a Young Girl, 2019). In this context, first the position of the creative female object in the art field, representative will be discussed, then the critical framework of the contradictions in the social gender axis of the film will be drawn up, and the main lines of the perspective to be created instead will be discussed. In the analysis of the new perspective that is trying to be created, the concepts that Bakhtin emphasizes will be guided. The portrait of a young girl will be evaluated by the method of text analysis and the framework and formation of the creative female substance will be open to discussion.
Field : Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|