Özet: Osmanlı dönemi ulema tipolojisi bakımından meslekten bir âlim özelliği taşımayan Kâtip Çelebi (ö. 1067/1657), örgün klasik medrese eğitimi almamış olmasını avantaja çevirerek bu eğitim ve uygulamalardan ilk şüphelenen kişi olma özelliğini elde etmiştir. Bu tavır ona, zirvede olan nakli ilimleri tenkit etme imkânı vermiştir. Detayına iyi nüfuz edemediği gerekçesiyle tenkit edilebilecek olan bu şüpheciliği, kendi dönemi ve sonrasında krizin fark edilip Osmanlı düşüncesinin tekrar formüle edilerek yaklaşık bir asır devam edecek olan entelektüel bir faaliyeti tetiklemesi bakımından kayda değerdir. Nitekim Kâtip Çelebi’nin eserleri vefatından bir asır sonra Osmanlı bürokrasisi tarafından yaygın kabul görmüştür. el-İlhâmü’l-mukaddes mine’l-feyzi’l-akdes adlı eserinde dönemi Şeyhülislam’ı Bahâî Mehmed Efendi’nin (ö. 1064/1653) bir fetvâsını akli ilimleri elde etmeden fıkhın yeterli olmayacağı ve bu eksikliğin fakihi gülünç duruma düşüreceği iddiasına delil göstererek eleştirmiştir. Bu ve benzeri durumlar, bu tür tavırlarını diğer İslam ilimleri hakkında da gösteren Kâtip Çelebi’yi tarihten kendi zamanına ilimlerin sınıflandırılması ve varlık merâtibindeki yeri konusunu tespite yöneltmiş olmalıdır. Neticede o, meselenin çözümünün naklî ve aklî ilimler dengesi perspektifine bağlı olduğu düşüncesine varmıştır. Bu dengeyi kurarken kendinden önce yapılan bilim tasniflerini kullanmış ve bu tasnifler içinde fıkhın yerine de işaret etmiştir. Teknik yönü ile çok müdekkik olmamakla tenkit edilse de tarihi kurgusu ve önerisi bakımından bu tasnifi kayda değerdir. Bu çalışmada Kâtip Çelebi’nin muhtelif eserlerinde yer verdiği bilim tarihi çerçevesinde ilimler tasnifi, bu tasnif içerisinde fıkha verilen yer ve kendi dönemindeki fukahâyı eleştirileri incelenecektir.
It is the time of the Holy Spirit, which is not the time of the Holy Spirit, which is the time of the Holy Spirit. 1067/1657), by turning the advantage of not receiving classical medrese training, it has gained the character of being the first person suspicious of these training and practices. This attitude gave him the possibility to test the transmitted knowledge in the top. This doubt, which can be remarked by the reason that it can not properly penetrate the detail, is notable in terms of the creation of an intellectual activity that will last for about a century, when the crisis is noticed and the Ottoman thought is re-formulated. Indeed, the works of Kâtip Çelebi were widely accepted by the Ottoman bureaucracy a century after his death. He is the one who gives righteousness to the wicked, the one who gives righteousness to the wicked, the one who gives righteousness to the wicked. 1064/1653) criticized a fetus by proofing that it would not be sufficient for the fetus to obtain intellectual knowledge and that this lack would bring the fetus to a ridiculous state. These and similar circumstances must have directed the Kâtip Çelebi from history to time to the classification of the sciences and the place in the merit of existence. Finally, he came to the idea that the solution of the issue depends on the transfer and intellectual knowledge balance perspective. He used the scientific designs made before him and indicated in these designs instead of the fiction. Even if it is not a very technical point of view, this design is worth noting in terms of historical philosophy and suggestions. In this study, the scientific historical framework in which Kâtip Çelebi is presented in his various works will be examined by the scientific design, the place given fıkha in this design and the criticism of fukahây in his own period.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|