M.Ö. 9-6. yüzyıllar arasında merkezini Van Gölü Havzası ve çevresinin oluşturduğu Urartu Krallığı, merkezileşmiş siyasi otoritesi, sağlamış olduğu kültürel birliği ve maddi kültür zenginlikleri ile Anadolu uygarlıkları içerisinde yerini almıştır. 300 yıllık tarihi sürecinde çok sayıda yeniliğe imzasını atan Urartu Devleti, sanat alanında da özgün eserler ortaya koymuştur. Bu eşsiz sanat ürünleri arasında bugün çeşitli müzeler ve özel koleksiyonlara dağılmış durumdaki kemerler, zengin süsleme ve sahneleri ile özel bir yere sahiptir. Kemerlerin üzeri savaş arabaları, süvariler, avlanan insanlar, hayvanlar, geometrik ve bitkiselsel motifl erle süslenmiştir. Fantastik yaratıklardan naturalistik betimlere değin çeşitlilik arz eden bu süsleme ve sahnelerin stil ve ikonografi k özellikleri Urartu resim sanatının daha iyi anlaşılmasına olanak sağlamaktadır. Bu çalışmada kemerler üzerinde yer alan insan tasvirleri ele alınmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda “Askeri Nitelikli”, “Dini Nitelikli” tasvirler ve “Avcılar” olmak üzere 3 farklı grup tespit edilmiş, bunlarında kendi içerisinde alt gruplara ayrıldığı anlaşılmıştır. Ayrıca kemerler üzerindeki tasvirler aracılığıyla Urartu sanatçısının insan fi gürlerini nasıl betimlendiği, tasvire bağlı bir stil gelişimi yapmanın mümkün olup olmadığı gibi sorulara yanıt aranmıştır.
by M. Between the 9th and 6th centuries, its center was the Van Lake Pool and the surrounding Kingdom of Urartu, its centralized political authority, its cultural unity and material cultural wealth and its place in the Anatolian civilizations. The Urartu State, which has signed numerous innovations over the course of 300 years of history, has also presented original works in the field of art. Among these unique art products, it has a special place today with a variety of museums and special collections, wrapped in the state of bands, rich decorations and scenes. Over the bands war cars, horses, hunted people, animals, geometric and plant motives are decorated with wheat. These decorations and scenes, which offer diversity from fantastic creatures to naturalistic paintings, and the style and iconographic characteristics of the scenes enable a better understanding of Urartu painting art. In this study, the images of the people on the bands were addressed. The results of the investigations were identified in three different groups, including "military qualifications", "religious qualifications" and "hunting groups", which were divided into subgroups within themselves. Furthermore, through the paintings on the bands, the Urartu artist has sought answers to questions such as whether it is possible to do a style development related to the painting.
Alan : Filoloji; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|