Resmi tanımları bir kenara bırakarak ve bilimin gerçeklerle uğraştığı gibi; felsefenin ne olduğu ne olması gerektiği ve insan ilgisinin diğer tüm nesneleri kapsamlı bir kavrayışta uzlaştırmaya çalıştığı gibi ahlakın da temelde bir hak duygusu olduğunu söyleyebiliriz. Geçmişte ahlaktan bahsederken bir bilim dalı olduğundan söz etmiş olabiliriz; ancak şimdi, ‘bilim’, gözlem ve deney yöntemleriyle ele alınabilecek şeylerle ilişkili olduğundan ve ahlak ne görülebilen ne idare edilen ne deneyimlenen; ancak sadece zihin için doğru olan salt ideal kavramlarla ilgilendiğinden dolayı etiği bilimden ayırmak düşüncelerimizin netleşmesini sağlayacaktır. Örneğin, "Başkalarının sana yapmalarını istediğin şeyleri sen de yap" özdeyişi ne olduğunu (geçmişte), ne olmakta olduğunu (günümüzde) veya ne olacağını belirtmez: (ama) ne olması gerektiğini belirleyen bir kuraldır. Bu husus deneyimle elde edilemez veya bir tecrübe temeline dayanmaz; (sadece) aklın bir talebidir. Herhangi bir bireyin özdeyişler bağlamında ne kadar davranış sergilediği elbette bilim için bir sorudur ve tamamen bilimsel yöntemlere göre karar verilmelidir; insanların ne yapmaları gerektiğine dair ideal kavramların, onların gerçekte ne yapacaklarını belirlemede en ufak bir değeri yoktur; ahlaki idealizm ve tarihsel gerçekçilik tamamen uyum içindedir. Ancak her insan özdeyiş çerçevesinde davranış sergilese de bu tür bir bilgi kurala değil, yalnızca olguya dayalı olacaktır ve insanların neden böyle davranması gerektiğini belirlemek için çare spekülasyona başvurmak olacaktır.
By leaving off the formal definitions, and as science deals with the facts, we can say that what philosophy should be and what human interest tries to harm all the other objects in a comprehensive understanding, the morality is fundamentally a sense of right. We may have said in the past that it was a branch of science when we talked about morality, but now, because ‘science’ is related to things that can be addressed by observation and experimentation methods, and because morality is related to what can be seen or managed or experienced but only the ideal concepts that are right for the mind will make our thoughts clear. For example, “Do what you want others to do with you” does not indicate what it is (in the past), what it is (in today) or what it will be: (but) it is a rule that determines what it should be. This is a demand of the mind which cannot be obtained by experience or which is not based on an experience. Of course, how much behavior any individual shows in the context of identities is a question for science, and it must be decided fully according to scientific methods, the ideal concepts of what people should do have no minimum value in determining what they should actually do, the moral idealism and historical realism are fully in harmony. However, even if every person shows behavior in the framework of identity, such information will be based not on the rule, but only on the fact, and the means to determine why people should behave so will be to apply to speculation.
Alan : İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|