İslâm inancının muhtelif coğrafyalarda yayılmasıyla birlikte zamanla İslam toplumu içerisinde tasavvufî akımlar da ortaya çıkmaya başlamıştır. Bu tasavvufi akımlardan biri de Mevleviliktir. Mevlevilik, Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî'nin fikirleri ve öğretileri etrafında şekillenen ve Anadolu'da 13. yüzyılda ortaya çıkmış bir tarikattır. Mevleviliğin usul âdâb ve kaidelerinin belirlenmesi ve bir tarikat olarak teşkilatlanması ise büyük ölçüde Mevlânâ'nın oğlu Sultan Veled ile başlamıştır. Mevlevilik, ortaya çıkmasından sonra bilhassa Anadolu'da, Balkanlarda ve Arap coğrafyasında önemli ölçüde yayılmıştır. Söz konusu bölgelerde birçok Mevlevihane açılarak Mevlânâ'nın fikirleri, hayat felsefesi ve öğretilerinin yayılması ve kalıcı olması sağlanmıştır. Arap Coğrafyasında Mevlevihânelerin açılışında Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî'nin yedinci nesil torunlarından Afyonkarahisar Mevlevihanesi şeyhlerinden Semâî Mehmet Çelebi'nin önemli katkıları olmuştur. Onun XVI. yüzyılda, Irak, Suriye ve Mısır'a yaptığı seyahatler sonucunda muhtelif Mevlevihaneler açılmıştır. XVII. ve XVIII. yüzyıllarda da Arap coğrafyasında Mevlevihaneler açılmaya devam etmiştir. Bu süreçte, Bağdat, Kerkük, Musul, Şam, Şehrizor, Trablusşam, Halep, Hama, Humus, Kudüs, Lazkiye, Mekke, Medine ve Kahire gibi yerleşim yerlerinde Mevlevihaneler açılmıştır.
With the spread of the Islamic faith in various geographics, the Tasavufic flows in the Islamic society began to appear. One of these shades is the shade. Mevlevilik is a taricate formed around the ideas and teachings of Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî and appeared in the 13th century in Anadolu. The establishment of the procedure of the Mevlevilisation and the establishment of the covenant as a taricate began largely with the son of Mevlânâ Sultan Veled. The possession, after its appearance, has been widely spread especially in Anatolia, the Balkans and the Arab geography. In these areas many Mevlevihane opened and the ideas of Mevlânâ, the philosophy of life and the doctrines were ensured to be spread and permanent. In the Arabic Geography, the opening of the Mevlevihanes was the important contribution of the Seventh Generation of the Neon of Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî from the Afyonkarahisar Mevlevihanesi shihs of Semâî Mehmet Çelebi. The XVI. During the century, the various Mevlevihanas were opened as a result of his trips to Iraq, Syria and Egypt. The XVII. and XVIII. During the centuries, the Arab geography continued to open. During this process, Mevlevihanes were opened in settlements such as Baghdad, Kirkuk, Mosul, Damascus, Şehrizor, Trablusşam, Halep, Hama, Humus, Jerusalem, Lazkiye, Mekka, Medina and Cairo.
Mevleviyeh, Mevlevi Chamber, Mevlana, Arab Land, As Islamic faith spread in various lands, some sufistic strands in Islamic society began to appear. One of these sufistic strands is known as Mevleyiveh. Meyleviyeh is a dervish order, which essentially originated from the thoughts and doctrines of the Mevlana Celaleddin Rumi in the 13th century Anatolia. Defining Mevlevi’s procedures, observances, rules and its organization as a dervish order mostly began with Mevlana’s son Sultan Veled. Mevlevi sufism spread especially in Anatolia, Balkans and Arab Land to large extend after it appeared. Many Mevlevi lodges were opened in aforementioned regions in order to spread Mevlana’s thoughts, philosophy and doctrine and provide them prolonged. Semai Mehmet Çelebi, who was the 7th descendant of Mevlana and one of the sheikhs of Afyonkarahisar Mevlevi Lodge, greatly contributed to the openings of new lodges in Arab Land. Various Mevlevi lodges were opened after his visits to Iraq, Syria and Egypt in the 16th century. Other Mevlevi lodges were opened successively in Arab region in the 17th and 18th centuries. In this process, Mevlevi lodges were opened in locations such as Baghdad, Kirkuk, Mosul, Domescus, Shahrizor, Tripoli, Aleppo, Hama, Homs, Jerusalem, Latakia, Mecca, Medina, Cairo and Algeria.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|