Öz Hezârfen bir şair olan Şânîzâde Mehmed Atâ’ullâh Efendi, daha çok tıp alanındaki eserleri ve meşhur tarihi ile tanınmıştır. Bununla birlikte birden çok sanatla ilgilenmiş ve Dîvân ortaya koymuş bir şahsiyettir. Pek çok Osmanlı şairi gibi o da şairliğiyle mesleklerini (müderrislik, hekimlik, vak’anüvislik) birlikte yürütmüş, ilmî yönünü sanat ve şiirle taçlandırmıştır. Buna karşılık, Şânîzâde hakkında onun edebî yönünü ele alan çalışmaların sayısı ne yazık ki hem çok az hem de eski tarihli olarak kalmıştır. Bu yazıda klasik edebiyatın son döneminde yetişmiş olup pek çok alanda kalem oynatmış Şânîzâde Mehmed Atâ’ullâh Efendi’nin yegâne edebî eseri olan Divan’ı ve bu eseri üzerinden onun az bilinen şairlik yönü üzerinde durulacaktır. Şânîzâde’nin, şiirlerindeki adıyla Atâ’nın Divan’ındaki şiirlerde nelerden ve nasıl bahsettiği incelenecek ve bunlara dayanarak onun yaşadığı asırda ve Klasik Türk Edebiyatı geleneğinde nerede durduğu anlaşılmaya çalışılacak ve Şânîzâde’nin bir gazeli şerhedilmeye çalışılacaktır. Şânîzâde’nin Divan’ının tenkitli metni (Çipiloğlu, 2005) üzerinden yaptığımız ve gerektikçe bu tenkitli metnin dayandığı yazmaya başvurarak ortaya koyduğumuz bu çalışmayla onun edebî yönüne yeniden bakmayı ve klasik edebiyat tarihinde gözden uzak kalmış varlığını yeniden ortaya koymayı hedefledik.
He is a poet, and he is a poet, and he is a poet, and he is a poet, and he is a poet, and he is a poet. He is a person who has a lot of interest in the art and has a lot of interest in the art. As many Ottoman poets, he also performed his professions with his poetry (muterism, medicine, vak'anuvistry) and crowned his scientific direction with art and poetry. In contrast, the number of works that discussed his literary aspect about the Shânîzâde, unfortunately, has remained very little and historical. This article will focus on Divan, the only literary work of Shânîzâde Mehmed Atâ'ullâh Efendi, who has grown up in the last period of classical literature and played a pen in many fields, and on his little known poetry direction through this work. Shânîzâde, with his poems in his name, will be studied what and how he talks about in his poems in Divan, and on the basis of them will be attempted to understand where he stands in the century in which he lived and in the tradition of Classical Turkish Literature, and will be attempted to shared a gazeli of Shânîzâde. With this work that we have made through the text of the Divan of Shânîzâde (Cipiloğlu, 2005) and with this work we have shown to refer to the writing that this text is based on, we aim to re-examine its literary aspect and to re-reveal its unrecognized existence in the classical literature history.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|