Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 57
 İndirme 11
el-Ḳāḍî Ḥüseyn el-Merverrûẕî’nin İcmâ‘ Anlayışı
2019
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

el-Ḳāḍî Ḥüseyn el-Merverrûẕî, Horâsân Şâfi‘îliğinin önemli temsilcilerinden biridir. Onun günümüze ulaşan en meşhur eseri Müzenî’nin Muḫtaṣar’ının ilk şerhlerinden biri olan et-Ta‘lîḳa’sıdır. Bu eserin önemli hususiyetlerinden biri eserin girişinde ictihâd, taklîd, icmâ‘ ve sahâbî kavline müteallik bazı fıkıh usûlü konularının yer almasıdır. Horasan Şâfi‘î ekolüne ait günümüze ulaştığı tespit edilen sistemli, bütünlüklü ve ayrıntılı ilk fıkıh usûlü eserleri V./XI. yüzyılın ikinci yarısına aittir. Bu dönemin temelini oluşturan fıkıh usûlü alanındaki çalışmaların ortaya konması, Horasan Şâfi‘î ekolüne ait usûl gelişimini takip etmek için elzemdir. İşte el-Ḳāḍî Ḥüseyn el-Merverrûẕî’nin et-Ta‘lîḳa’sında yer alan usûl aktarımı, Şâfi‘î’den sonra V./XI. yüzyılın ilk yarısına kadar Horâsân bölgesinde gelişen usûl müktesebatını tespit etme imkânı vermektedir. Çalışmada icmâ‘ özelinde el-Ḳāḍî Ḥüseyn el-Merverrûẕî’nin et-Ta‘lîḳa’sındaki usûl aktarımı irdelenecektir. Şâfi‘î’den başlamak üzere tarihsel süreçte meselelerin tartışıldığı çerçeve ele alınarak el-Ḳāḍî Ḥüseyn el-Merverrûẕî’nin aktardığı usûl malzemesi, çağdaşları ve kendisinden sonra kaleme alınan klasik dönemdeki Şâfi‘î fıkıh usûl eserlerindeki tartışmalarla mukayese edilecektir. Özet: el-Ḳāḍî Ḥüseyn el-Merverrûẕî, Horâsân Şâfi‘î ekolünün en önemli temsilcilerinden biri olarak kabul edilmektedir. Şâfi‘î fıkıh çevrelerinde Horâsân Şâfi‘î ekolünün kurucusu olarak kabul edilen el-Ḳaffâl el-Mervezî’den fıkıh eğitimi almasının yanında dönenim muhaddislerinden hadis eğitimi almıştır. el-Ḳaffâl el-Mervezî’nin en seçkin öğrencilerinden biri olarak temayüz etmiş olan el-Ḳāḍî Ḥüseyn Horâsân Şâfi‘î ekolüne ait fıkıh mirasının önemli taşıyıcılarından biri olmuştur. Horasan Şâfi‘î ekolünün eserlerinde mutlak olarak “el-ḳāḍî” nispeti kullanıldığında kast edilen kişinin el-Ḳāḍî Ḥüseyn olması onun fıkhî otoritesini gösteren diğer bir husustur. Onun fıkhî yetkinliği yetiştirdiği öğrencilerin niteliğinde kendini göstermektedir. Öyle ki el-Ḳāḍî Ḥüseyn Şâfi‘î fıkhında birçok otorite hukukçu yetiştirmiştir. İmâmu’l-Ḥarameyn el-Cüveynî,   Muhyissünne el-Beġavî ve Ebû Ṣa‘d el-Mütevellî onun yetiştirdiği önemli Şâfi‘î fakîhlerindendir. Bu açıdan bakıldığında el-Ḳāḍî Ḥüseyn’in genelde Şâfi‘î fıkhının özelde de Horâsân Şâfi‘î ekolünün önemli fakîhlerinden biri olduğunu söylemek gerekir.  el-Ḳāḍî Ḥüseyn,  fıkıh alanında bir çok çalışmaya imza atmıştır. Öğrencisi Muhyissünne el-Beġavî tarafından cem edilen meşhur Fetâva’sı, Şâfi‘î fıkhındaki fetva literatürüne dair yazılan ilk örneklerden biri olarak kabul edilmektedir. Keza  Ṭarîḳatu’l-Ḥilâf beyne’ş-Şâfi‘îyye ve’l-Ḥanefîyye ma‘a Ẕikri’l-Edille adıyla yazdığı Şâfi‘îler ve Hanefîler arasındaki ihtilâflı meseleleri delilleriyle zikrettiği eser hilâf alanında yazılan ilk eserlerdendir.  el-Ḳāḍî Ḥüseyn bu eserleri dışında Şâfi‘î fıkhında yazılan bir çok metni şerh etmiştir. Esrâru’l- Fıḳh adlı eseri bir ciltlik ve nadir bulunan bir eser olarak kaynaklarda zikredilmektedir. el-Ḳāḍî Ḥüseyn’in en meşhur ve en önemli eseri, Müzenî’nin Muḫtaṣar’ının tertibine göre yazdığı et-Ta‘lîḳa’sıdır. O, kaynaklarda sıkılıkla mezhepte meşhur et-Ta‘lîḳa’nın sahibi olarak zikredilmektedir. Müzenî’nin Muḫtaṣar’ının ilk şerhlerinden biri olma özelliğine sahip olan et-Ta‘lîḳa fıkıh eserlerinde el-Ḳāḍî Ḥüseyn’in görüşlerine yapılan referansların kaynağıdır. Bu hususiyetleriyle et-Ta‘lîḳa, Horâsân Şâfi‘î ekolünün fıkıh mirasının keşfedilmesinde başat rol oynayan metinlerdendir. Bu metnin önemli hususiyetlerinden bir diğeri eserin girişinde ictihâd, taklîd, icmâ‘ ve sahâbî kavline ilişkin fıkıh usûlü konularının işlenmiş olmasıdır. Horasan Şâfi‘î ekolüne ait günümüze ulaştığı tespit edilen ilk sistematik fıkıh usûlü metinlerinin V./XI. yüzyılın ikinci yarısına ait olduğu düşünüldüğünde, bu dönemin temelini oluşturan fıkıh usûlü alanındaki çalışmalar önem arz etmektedir. Bu açıdan et-Ta‘lîḳa Şâfi‘î’den sonra V./XI. yüzyılın ilk yarısına kadar Horâsân bölgesinde gelişen usûl birikimi hakkında bazı ipuçları vermektedir. Araştırmamız icmâ‘ özelinde Horasan bölgesinde gelişen Şâfi‘î fıkıh usûlünün gelişimine ilişkin ipuçlarını yakalamayı amaçlamaktadır. el-Ḳāḍî Ḥüseyn, et-Ta‘lika’nın icmâ‘ kısmında icmâ’ın hücciyeti, çeşitleri ve bunlarla ilişkili olan sahâbe icmâ‘ını konu edinmektedir. Sahâbe icmâ‘ını konu edindiği kısımda sahâbe kavline ilişkin tartışmalara da değinektedir. Şâfi‘î’den başlamak üzere icmâ‘ın hücciyeti için ileri sürülen deliller el-Ḳāḍî el-Ḥüseyn’in döneminde gelindiğinde çeşitlendiği ve farklılaştığı görülmektedir. el-Ḳāḍî Ḥüseyn’in icmâ‘ın delilleri kısmında zikrettiği argümanlar kendisiyle çağdaş olan Irâklı Şâfi‘î fakîhi Mâverdî tarafında zikredilmiş olması, icmâ‘ın delilleri konusundaki birikimi göstermektedir. el-Ḳāḍî Ḥüseyn, icmâ‘ın çeşitleri konusunda temelde birbiriyle ilişkili olan olan iki ayrım yapmaktadır. Birincisi icmâ‘a katılanlar veya icmâ‘ın bilinebilirliğine göre yaptığı taksimdir. Buna göre icmâ‘, ‘âmm (genel halk kitlesi) ve hâss (âlim) olanların bildiği icmâ‘ ve sadece hâss olanların bildiği icmâ‘ olmak üzere iki kısma ayırılmaktadır. Namazın farzları, ravâtib sünnetler ve bayram namazları gibi ‘âmm icmâ‘a muhalefet küfrü gerektirir.  Fıkıh literatüründe icmâ‘ olup olmaması tartışmalı olan ‘avl meselesi, mut‘a nikâhı ve ribe’l-fadlı hâs icmâ‘ olarak değerlendiren el-Ḳāḍî Ḥüseyn, bu tür icmâ‘a muhalefeti ise fısk olarak değerlendirmektedir. el-Ḳāḍî Ḥüseyn’in ikinci icmâ‘ türü nassa ve kıyâs-ı celîye dayanan icmâ‘ ve hafî kıyâsa dayanan icmâ’dır. Bu tür icmâ‘, sonradan kazandığı terim anlamıyla sened bakımından naklî icmâ‘ ve ictihâdî icmâ‘ ayrımına dayanmaktadır. el-Ḳāḍî Ḥüseyn, sened bakımından gerek nassa gerekse de ictihâda dayalı olan icmâ‘a muhalefeti küfrü gerektirdiğini düşünmektedir. Bu bir anlamda icmâ‘ı hüküm olarak eşit düzlemde kabul etmek ve icmâ‘ ayrımlarını lafzi düzeye indirmektir. el-Ḳāḍî Hüseyn icmâ‘ meseleleriyle bağlantılı olarak sahâbî kavlinin hücciyetini de tartışmaktadır. el-Ḳāḍî Ḥüseyn, icmâ‘ın sadece sahâbe asrıyla sınırlı olduğu tezine karşı çıkararak, icmâ‘ın Hz. Peygamber’den sonraki herhangi bir asırda gerçekleşebileceği görüşündedir.  Sahâbe icmâ‘ını sahâbînin ileri sürdüğü görüşün diğer sahâbîler arasında yaygınlık kazanıp kazanmasına göre iki farklı kategoride ele alan el-Ḳāḍî Ḥüseyn, muhalefeti bilinmeyen yaygınlık kazanmış sahâbî kavlinin hücciyetini tartışmaktadır. el-Ḳāḍî Hüseyn, sukût-i icmâ‘ olarak terimleşen bu tür sahâbî kavlinin hücciyeti bağlamında Şâfi‘î fıkıh usûlündeki icmâ‘ tartışmaları hakkında kayda değer bilgiler aktarmaktadır. Diğer sahâbîler arasında yaygınlık kazanmamamış sahâbî kavlinin hücciyeti konusunda el-Ḳāḍî Hüseyn’in aktardığı bilgilerin kendi çağdaşı Mâverdî’nin ve daha sonraki usûlcülerin aktarımlarından farklılık arz etmektedir. Bu tür sahabî kavlinin kıyâs karşısındaki konumuna ilişkin Şâfi‘î’nin kadîm ve cedîd görüşlerini aktarması, kendi dönemindeki usûl malzemesiyle kıyâs yapma imkanı sağlamaktadır. Sahâbîlerin ihtilâflı meselelerine değinen el-Ḳāḍî Hüseyn, tartışmalı bir aktarımda bulunmaktadır. Sahâbîlerin bir meselede iki gruba ayrılarak ihtilâf etmeleri halinde üçüncü bir görüşün ortaya atılmasının câiz olduğu konusunda ihtilâfın olmadığını aktaran el-Ḳāḍî Huseyn’in bu aktarımı kendi çağdaşı Mâverdî ve diğer Şâfi‘î usûlcüler tarafından farklı bir şekilde aktarılmaktadır. Onlara göre bu durumda üçüncü bir görüşün ortaya atılması söz konusu meselede icmâ‘ olduğu gerekçesiyle câiz değildir.

Anahtar Kelimeler:

el-Ḳāḍî Ḥüseyn el-Merverrûẕî’nin İcmâ‘ Anlayışı
2019
Yazar:  
Özet:

He is one of the greatest representatives of the Holy Qur’an. His most famous work that reaches our day is one of the first charges of the Mutaṣar of the Museum. One of the important features of this work is that it is in the entrance of the work, the exhortation, the immaculation, and the mutuality of some of the fighters of the fighters. It is the first time that we have been able to do this, and the first time we have been able to do this, and the first time we have been able to do this, and the first time we have been able to do this, and the first time we have been able to do this, and the first time we have been able to do this, and the first time we have been able to do this, and the first time we have been able to do this. It belongs to the second half of the century. The discovery of the work in the fictional field that forms the foundation of this period is the element to follow the fictional development of the Horasan Shafi's edge. This is the way to get to know what is going on, and what is going on, and what is going on, and what is going on, and what is going on, and what is going on. In the first half of the century, it was possible to identify the processes of development in the Hora’s region. I will be able to do this in the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course of the course. For the first time in the history of the process, the framework in which the issues are discussed will be compared with the process material transmitted by el-āṭî Ḥüseyn el-Merverrûdî, the contemporaries and the discussions in the work of the classic Shâfi fıkıh in the classical period taken after him. He is one of the greatest people in the world, and he is one of the greatest people in the world, and he is one of the greatest. He is the one who gives righteousness to the wicked, the one who gives righteousness to the wicked, the one who gives righteousness to the wicked, the one who gives righteousness to the wicked. He was one of the greatest teachers in the world, and he was one of the greatest teachers in the world, and he was one of the greatest teachers in the world. In the works of Horasan Shâfi’s ecoleum, when the “el-ḳāṭî” nispeti is used, the person intended to be el-āṭî Ḥüseyn is another thing that shows his fıkhî authority. His skill shows himself in the character of the students he has grown up. He has made a lot of judgments in the judgment. He is one of the great men of the world, and he is one of the great men of the world, and he is one of the great men of the world, and he is one of the great men of the world. In this perspective, it is necessary to say that El-āṭî Ḥüseyn is usually one of the important faces of the Shâfi fıkh, especially Horâsân Shâfi ekol. He has signed a lot of work in the field of fighters. The famous Fetâva, which was gathered by his student Muhyissünne al-Beġavî, is considered one of the first examples written about the fetva literature in the Shafi's fiction. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) wrote the first verse of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) in the words of the Holy Prophet.  He has made a lot of things in his book, but he has made a lot of things in his book. The name of the Qur’an is the name of the Qur’an and the name of the Qur’an is the name of the Qur’an and the name of the Qur’an is the name of the Qur’an. The most famous and most important work of El-āṭî Ḥüseyn is the et-Ta'lîḳa written by the Mutaṣar. He is the one who is the one who is the one who is the one who is the one who is the one who is the one who is the one who is the one who is the one who is the one. It is the source of references made to the views of El-āṭî Ḥüseyn in the works of et-Ta'lîḳa fıkıh which has the characteristic of being one of the first charges of Mutaṣar. Thus, it is the most important thing in the history of the world, and the most important thing in the history of the world, and the most important thing in the history of the world, and the most important thing in the history of the world. This is one of the most important aspects of the text that the work is in the entrance of the ictihâd, taklîd, icmâ and sahâbî people. The first systemic fictional texts that have been identified to date belonging to Horasan Şâfi's ekol, V./XI. As it belongs to the second half of the century, the work in the fictional field that forms the foundation of this period is important. And then, after that, he will be the one who will be the one. In the first half of the century, he gave some clues about the accumulation of the processes in the Horâsân area. Our research is aimed at catching the clues about the development of the Shafi fıkıh process in the region of Horasan in particular. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). In the discourse of the Qur’an, the Qur’an was revealed in the Qur’an, in which the Qur’an was revealed. In the first verse of the Qur’an, the Qur’an revealed that the Qur’an was revealed in the first verse of the Qur’an, and that the Qur’an was revealed in the first verse of the Qur’an, and that the Qur’an was revealed in the first verse of the Qur’an. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, “The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: There are two kinds of differences between the two kinds of differences between the two kinds of differences. First of all, it is the knowledge of the person or the knowledge of the person or the knowledge of the person. It is divided into two divisions: ‘Amm’ and ‘Imm’ which is known by those who are alive, and ‘Imm’ which is known by those who are alive. The prayer, the prayer, the prayer, the prayer, the prayer, the prayer, the prayer, the prayer, the prayer, the prayer, the prayer, the prayer, the prayer, and the prayer. In the literature of Fıkıh it is controversial that 'avl question, mut's marriage and ribe'l-fadlı hâs icmâ's el-āṭî Ḥüseyn, this kind of opposition to icmâ is considered fisk. The second is the one who gives righteousness, and the second is the one who gives righteousness, and the second is the one who gives righteousness, and the second is the one who gives righteousness. This is the reason for the distinction between the latter and the latter and the latter and the latter and the latter. He believes that he is the one who does not believe, and that he is the one who does not believe, and that he is the one who does not believe. This means that it is in a sense to accept it as a judgment in a level of equality and to lower it to a level of discretion. He is the one who speaks about the discourse of the judgment of the judgment of the judgment. He is the only one who gives righteousness, and he is the only one who gives righteousness, and the only one who gives righteousness. He believes that it can happen in any century after the Prophet.  There is no doubt that there is no such thing as the righteousness of the righteous; there is no such thing as the righteousness of the righteous; there is no such thing as the righteousness of the righteous; there is no such thing as the righteousness of the righteous; there is no such thing as the righteousness of the righteous; there is no such thing as the righteousness of the righteous. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, “The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: There is no such thing as the knowledge of the people of the world, the knowledge of the people of the world, the knowledge of the people of the world, the knowledge of the people of the world, the knowledge of the people of the world, the knowledge of the people of the world, and the knowledge of the people of the world. This is the way the people of the world will be able to see the people of the world, and the people of the world will be able to see the people of the world, and the people of the world will be able to see the people of the world, and the people of the world will be able to see the people of the world. The discourse of the discourse of the discourse of the discourse of the discourse of the discourse. There is no doubt that there is no such thing as the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial. Third point of view is that the third point of view is not due to the fact that it is in the matter.

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.547
2023 Impact/Etki : 0.12
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi